Friluftsliv og dans på mellomtrinnet. Et studentinvolvert samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og Søbakken skole
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133484Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Hovedmål for prosjektet har været å involvere 2. og 3. årsstudenter
i faglærerutdanningen i et fagdidaktisk utviklingsprosjekt som skal
søke å gi dem best mulig grunnlag for selv å arbeide med og utvikle fagområdene
dans og friluftsliv som kroppsøvingslærere i skolen. Den teoretiske
og vitenskapsorienterte forankring tar utgangspunkt i aksjonslæring, praktisk
teori, feltmetodisk arbeid, fagdidaktikk og implementering av skolereformer.
Den metodiske tilnærming i prosjektet er mangesidig. I studentenes
praktiske feltarbeid er aksjonslæring og problembasert tilnærming lagt til
grunn. I undersøkelsen av prosjektets yrkesforberedende funksjon, er spørreskjema
og dokumentanalyse valgt.
Undersøkelsen har vist at de fleste studentene mener at prosjektet har hatt
positiv betydning for deres yrkesforberedelse og at det er et nyttig supplement
til ordinære praksisperioder. De fleste studentene mener også at et
tett samarbeid mellom høgskole og grunn-/videregående skole er nødvendig
for å forberede studentene på deres framtidige yrke.
Studenter som har gjennomført prosjektarbeidet i dans er dette studieåret
like tilfredse med prosjektets yrkesforberedende funksjon som studenter
som har gjennomført prosjektarbeid i friluftsliv. Hovedårsaken til dette angis
å være at planlegging og oppfølging fra høgskolens side har vært gode
både i dans og friluftsliv. Studentene mener at de gjennom prosjektet har
tilegnet seg gode forutsetninger for å planlegge fysisk aktivitet for barn og
unge. Samtlige studenter svarer at daglig fysisk aktivitet er viktig for barn
og unges helse og læring.
Vi kan derfor konkludere med at godt planlagte, praksisnære prosjektarbeider
med et nært samarbeid mellom øvingsskolen, de involverte grunnskolelærere,
faglærere ved høgskolen og studenter er nyttig for studentenes
yrkesforberedelse og evne til å tilrettelegge for friluftsliv og dans. English: In order to improve final-year PE-students’ teaching skills in outdoor
life and dance, they have been involved in a didactic project of development.
The theoretical and scientific orientation is related to action learning,
practical theory, field methodology, teaching principals and implementation
of national curriculums. The methodical approach is manifold. Action learning
and learning based on problem solving are the main teaching methods
in the practical field work.
When it comes to the project`s ability to prepare PE-students for working
life, a survey and textual analysis of student reports has been chosen. The
research has shown that the majority of students feel that the project has
been a useful tool when it comes to preparing them for work as teachers in
physical education.
The majority of students also feel that this project is a useful supply to ordinary
practice in school. A good co-operation between the university college
and primary/secondary school is also necessary for preparing the students
for their profession. Students who took part in the dance project are this
year just as pleased as the students who participated in the out-door life
project. The main reason for this, they argue, is that planning and feedback
from the university college teachers has been good. The students feel that
the project overall has provided them with good qualifications for planning
activities for children and youth. All the students say that daily physical activity
is crucial for the health and learning for children and youth.
As a conclusion we can say that well planned projects, with a close co-operation
between the primary school, the students, the teachers in primary
school and the university college is useful for preparing students for their
work as PE-teachers.
Serie
Notat07/2008