Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHope, Rafael
dc.contributor.authorMølster, Terje
dc.contributor.authorWikan, Gerd
dc.date.accessioned2012-05-08T11:42:06Z
dc.date.available2012-05-08T11:42:06Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn82-7671-362-9
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133522
dc.description.abstractDette notatet er et resultat av første fase i FoU-prosjektet ”Digitale medier i global læring”. Målsettingen med prosjektet er å vinne erfaringer med digitale medier som verktøy i global undervisning. Prosjektet vil gjennom ulike metoder teste ut digitale ressurser og evaluerer disse i forhold til målsettingen med global læring i skolen. Prosjektet har som delmålsetting å bidra til å heve den digitale kompetansen både i lærerutdanningen og i skolen. Det oppnås gjennom at prosjektet er organisert som et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningen og skolene der lærerstudenter, skoleelever og lærere er aktive i hele forsknings og utprøvingsfasen. I første fase av prosjektet har vi hatt et nært samarbeid med FN-sambandet knyttet til utvikling og utprøving av det interaktiv verdenskartet Globalis. Vårt bidrag i dette samarbeidet har vært å la 3. og 4. års lærerstudenter prøve ut Globalis i forbindelse med sin praksis. Dette notatet beskriver hvordan denne utprøvingen har foregått og hvilke erfaringer vi har høstet så langt. Notatet inneholder også konkrete forslag til forbedringer av Globalis.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This occasional paper report the first result from the project Digital Media in Global Learning. The first aim of the project is to look into the possibilities of digital media in global learning. We wish to test how different digital media can work to enhance the quality of global learning and thereby reach more general aims of global education in the Norwegian secondary schools. A second aim is to increase digital knowledge and competence among teacher students, secondary school teachers and pupils. UN Association of Norway, Global Virtual University and UNEP have developed an interactive programme named Globalis. This is in principle an interactive world map based un UN statistics. The programme is developed for use in the secondary schools. We have tested the usefulness of this programme as well as the programme as such in several secondary schools in Hedmark and Oppland.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Notat;01/2004
dc.subjectdigitale medierno_NO
dc.subjectdigital kompetanseno_NO
dc.subjectGlobalisno_NO
dc.subjectu-landsundervisningno_NO
dc.subjectglobal læringno_NO
dc.titleDigitale medier i global læring. Erfaringer med Globalisno_NO
dc.title.alternativeDigital Media in Global Learning. Lessons from Globalisno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.source.pagenumber20no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel