• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social Networks for Mental Health Clients – Resources and Solution

Kogstad, Ragnfrid Eline; Mønness, Erik Neslein
Working paper
Thumbnail
View/Open
not02_2012.pdf (569.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133528
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555) [90]
Abstract
English:

Background: Several studies have illustrated the importance of social support and social networks for persons with mental

health problems. Social networks may mean a reduced need for professional services, but also help to facilitate access

to professional help. The interplay between social networks and professional services is complicated and invites further

investigation.

Aim: Compare aspects of clients’ experiences with social networks to experiences with professional services and discuss

the implications of the findings for service delivery.

Method: Quantitative analyses of a sample of 850 informants.

Results: Supportive networks exist for a majority of the informants and can also be a substitute for professional services

in many respects. Regarding help to recover, social networks may offer qualities equal to those of professional services.

Furthermore, there is a positive relationship between trust in a social network and trust in public professional services.

Trust in a social network also increases the probability of achieving positive experiences with professional services.

Conclusion: Our findings imply that more network qualities should be included in professional services, and also that

professionals should assist vulnerable groups in building networks.
 
Norsk:

Dette notatet bygger på en undersøkelse der 850 medlemmer av brukerorganisasjonen Mental Helse svarte på spørsmål

om erfaringer med ulike deler av hjelpeapparatet og i hvilken grad de hadde et sosialt nettverk og hvordan dette fungerte.

Det ble også krysset av for alder, kjønn, sivilstand, skole- eller yrkestilknytning og bosituasjon.

Bakgrunnen for undersøkelsen var et ønske om å forstå mer av samspillet mellom sosiale nettverk og profesjonelle tjenester.

Mange studier har illustrert betydningen av sosial støtte og sosiale nettverk for personer med psykiske problemer eller

lidelser, og dessuten vist at sosiale nettverk både kan bety redusert behov for profesjonelle tjenester og bedre tilgang til

slike tjenester. Vi har likevel begrenset kunnskap om hvordan samspillet mellom sosiale nettverk og profesjonelle tjenester

fungerer.

Ca. 4000 medlemmer fikk tilsendt spørreskjemaet og knapt 1000 svarte. Støttemedlemmene ble ekskludert fra den

kvantitative analysen (men inkludert i kvalitative analyser av det samme utvalget). Cirka 1/3 av respondentene var menn

og alderen varierte fra 20 til 80 år, med hovedtyngden mellom 40 og 60 år. 67 % hadde uføretrygd, 13 % var i jobb og

20 % kombinerte trygd med jobb eller studier. Respondentene har erfaringer fra alle deler av hjelpeapparatet, d.v.s. fra

tradisjonelle psykiatriske sykehus, DPS-er, dagsentra, individualterapi, familieterapi, hjelpetelefoner, krisesentra, kunst- og

kroppsorienterte terapier m.m.

Dataene viste at de aller fleste opplever å ha støttende sosiale nettverk. Videre fant vi at disse nettverkene på flere måter

kan sies å erstatte profesjonelle tjenester. Når det gjelder hjelp til bedring, kan sosiale nettverk tilby kvaliteter som er på

høyde med de profesjonelle tjenestene. Videre fant vi en positiv sammenheng mellom tillit til et sosialt nettverk og tillit

til profesjonelle tjenester. Tillit til et sosialt nettverk øker også sannsynligheten for at erfaringene med de profesjonelle

tjenestene blir positive.

Det er flere konklusjoner som kan trekkes av denne studien. Bl.a. tilsier funnene at nettverkskvaliteter i større grad burde

inkluderes i de profesjonelle tjenestene. De åpne nettverksmøtene, hvor profesjonelle og nettverksmedlemmer møtes

på mer likeverdig basis, kan her være en god modell. Videre vil det ha stor betydning om profesjonelle kan hjelpe utsatte

grupper med å bygge egne nettverk.
 
Series
Notat;2/2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit