• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det gode spørsmål

Madsbu, Jens Petter; Thomassen, Åse
Working paper
Thumbnail
Åpne
not09_2007.pdf (387.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133590
Utgivelsesdato
2007
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Notat / Working papers (ISSN: 1501-8555) [90]
Sammendrag
Norsk: Med dette notatet ønsker vi å belyse viktigheten av å stille gode

spørsmål.

Vårt mål er at studenter skal øve opp evnen til å stille spørsmål, for

deretter

å kunne formulere hypoteser som lar seg operasjonalisere.

Mennesker stiller spørsmål hele tiden. Forskning fordrer dog et skarpere fokus

enn i de mange ”teorier om dagliglivet”. Ikke desto mindre benytter vi eksempler

fra dagliglivet for å forklare årsak – og virkning, siden vi vet at mennesker tenker

i årsak og virkning hele tiden uten å reflektere over hva som er årsak og hva som

er effekt av ulike, mulige årsaker.

Vi begynner med spørsmålene som er enkle å forstå, fordi vi er overbevist om at

en jordnær tilnærming til å forstå forskning gjør det lettere å utvikle gode spørsmål.

Vårt mål er således å øve opp evnen til å stille gode spørsmål og øke forståelsen

av årsak og virkning i forskning.
 
English: In this paper we wish to highlight the importance of asking good

questions. Our intention is that students should improve their ability to ask

questions, which will enable them to formulate hypotheses that further on will

lead to questions which are suitable for research.

People ask questions all the time. Research, however, demands a sharper focus

than the many “theories of daily life”. Nevertheless we use examples from daily

life to explain cause-and- effect, knowing that people think in terms of causeand-

effect all the time, without reflecting on what is the cause and what is the

effect of different possible causes.

We start with the questions that are easy to understand, because we are convinced

that a down-to-earth approach to understanding research makes it easier to

formulate good questions.

Our aim with this paper is thus to train the ability to ask good questions and

increase the understanding of cause-and-effect in research.
 
Serie
Notat
09/2007

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit