Developing Consumer Citizenship
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133683Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSammendrag
Den andre internasjonale samling av samtlige deltagere i den tre-årige
Comenius 2.1 prosjekt: ”Consumer education and teacher training: developing
consumer citizenship” ble holdt 5-6 mai 2003 i Lisboa, Portugal. Denne rapporten
beskriver innholdet og aktivitetene ved konferansen samtidig som den er en rapport
om prosjektets fremdrift fra september 2002-2003. Prosjektet koordineres av
Høgskolen i Hedmark med Victoria W. Thoresen som prosjektleder. Prosjektets mål er
å utvikle en definisjon av ”consumer citizenship”, kartlegge i hvilke grad demokratiopplæring
tar for seg relaterte problemstillinger, og utarbeide undervisningsmaterialet
for lærer-utdanning innenfor feltet. I tillegg utvikler prosjektet en prototype av en
rammeplan for ”Consumer citizenship education”. Landene som deltar i prosjektet er:
Norge, Sverige, Island, Portugal, Lithauen, Estland, England. I året mellom forrige
prosjekt konferansen og samlingen i Lisboa, arbeidet prosjekt deltakerne med å
forbedre definisjonen av ”consumer citizenship”, samtidig som de utarbeidet og testet
læringsmaterialer og veiledninger for ”consumer citizenship education” i
lærerutdanning og skoler. Samlingen i Lisboa ga anledning for deltakerne til å
diskutere erfaringene med materialene og undervisningen. Deltakerne også evaluerte
selve prosjektet og foreslo forbedringer. Prosjektdeltakerne rapporterte at felles
definisjonen på ”consumer citizenship” brukes i stadig økende grad i skoler,
universiteter og andre fora. ”Consumer citizenship education” blir inkludert i flere
tilfeller i fagene i lærerutdanning så vel som undervist som tverrfaglig tema.
Studentene gir tilbakemeldinger som tyder på at de finner undervisningen relevant,
nyttig og viktig. Samarbeid mellom prosjektets representanter fra nasjonale
undervisningsmyndigheter, forbruker organisasjoner og lærerutdannings institusjoner
har i de fleste tilfelle blitt styrket men det finnes fremdeles vesentlige utfordringer.
Etableringen av Erasmus 3. tematisk nettverket, Consumer Citizenship Network,
koordinert av Høgskolen i Hedmark, var sett på som en videreføring og utvidelse av
initiativene som ble tatt av dette Comenius 2.1 prosjekt. English: The second international meeting of the participants in the three year Comenius 2.1
project: “Consumer education and teacher training: developing consumer citizenship” was
held in Lisbon, Portugal on May 5-6, 2003. This is a report of the conference activities and
contents as well as a report on the general progress of the project from September 2002-2003.
The project is sponsored by the European Commission’s Socrates scheme and has as its main
objective to further cooperation between European countries in the field of consumer
education in the context of citizenship development on the level of compulsory initial teacher
training as well as graduate teacher training. The project involves institutions from the United
Kingdom, Portugal, Lithuania, Estonia, Iceland, Sweden and Norway, and is coordinated by
the University College of Hedmark, Norway.
Project partners have worked during the project year preceding the conference, both
with improving the present definition of consumer citizenship as well as creating and testing
learning materials and curriculum guidelines for consumer citizenship education in schools
and in teacher training. The meeting in Lisbon provided the opportunity for the partners to
discuss the teaching materials which have been prepared and tested by the partners. The
participants also devoted time and energy to evaluating and suggesting improvements to the
project itself.
The participants reported that the common definition of consumer citizenship which
has been formulated is increasingly being used in schools, universities and in other arena.
Consumer citizenship education is in a number of cases being included in existing subjects
within teacher training as well as taught as an inter-disciplinary topic. Students have indicated
that they find the subject relevant, useful and important. Cooperation between the national
educational authorities represented in the project, the national consumer interest organizations
represented in the project and the partners from the teacher training institutions has in most
cases been strengthened but there are still significant challenges in this area. The
establishment of the Erasmus 3. thematic network, The Consumer Citizenship Network, was
seen as a continuation and expansion of the initiatives taken by this Comenius 2.1 project.