Elever og livstolkingspluralitet i KRL-faget : Mellomtrinnselever i møte med fortellinger fra ulike religioner og livssyn
Abstract
Norsk: Bakteppet for denne avhandlingen er den flerkulturelle og
livstolkingsplurale skolesituasjonen elevene møter i KRL-faget. Faget, som er
obligatorisk, gir kunnskap om ulike religioner og livssyn samt filosofi og etikk. I 1999
saksøkte noen foreldre den norske stat pga manglende fritaksmulighet fra
undervisningen i faget. Foreldrene fryktet at barna skulle miste identiteten sin på
livstolkingens område i møte med livstolkingspluraliteten i faget.
Spørsmålene som er utgangspunkt for avhandlingen, er: Hvordan bruker elever
fortellinger fra ulike religioner og livssyn som de møter i KRL-faget, i
identitetsarbeidet sitt? Bruker de fortellinger fra egne livstolkingstradisjoner
annerledes enn de bruker andre tradisjoners fortellinger? Får de problemer med
identiteten sin på livstolkingens område når de møter livstolkingspluraliteten?
Lied søker svar på disse spørsmålene i elevytringer - verbaltekster, tegninger og
multimediale ytringer – som er laget av mellomtrinnselever i møte med fortellinger fra
ulike religioner og livssyn i KRL-faget. Ytringene ble samlet inn fra to klasser i
Mjøsområdet i løpet av en periode på 1 ½ år. Lied har analysert dem med fokus på
verdier, identitetsarbeid og sosialiseringsprosess. Teorigrunnlag, analyser, tolking og
konklusjoner presenteres i avhandlingen. English: The background for this dissertation is the religious and philosophical
plurality that elementary school pupils meet in the subject of KRL. In this subject,
which is compulsory for all Norwegian pupils, the pupils are exposed to teaching
about different religions and non-religious philosophies of life. In 1999 some parents
instituted legal proceedings against the Norwegian state on grounds of the abolition of
the former clause of exemption. The concern of the parents was that their children
would loose their own religious and philosophical identity when they meet the
religious and philosophical plurality of the syllabus of KRL.
The questions the dissertation sets out to answer are: How do pupils use stories from
different religions and non-religious philosophies of life, which they meet in KRLlessons,
in their work with their religious and philosophical identities? Do they use
stories from their own religious and philosophical traditions differently from stories of
other traditions in their identity work? Do meetings with plurality confuse or disturb
their religious and philosophical identities?
Lied has looked for answers to these questions in utterances - verbal texts, drawings
and multimedial utterances - made by pupils in interaction with stories from different
religions and non-religious world views that they meet in KRL-lessons. The utterances
are analyzed with regard to the pupils’ values, their identity work and their process of
socialization. Theoretical background, analyses, results, interpretation and conclusions
are presented in the dissertation.
Series
Rapport11/2004