Forventninger til kjønn i barnehagens litteraturutvalg
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133766Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Ifølge Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver
(KD, 2006), skal likestilling mellom kjønnene gjenspeiles i barnehagens
pedagogikk.
Kjønn handler ikke bare om biologi, men er også en historisk,
sosial, politisk og kulturelt skapt konstruksjon. I et slikt perspektiv vil oppfattelsen
av hva det vil si å være jente eller gutt være noe som skapes og
gjenskapes gjennom diskurser som kommer til uttrykk i sosiale relasjoner,
og i institusjonell praksis. I dette FOU-arbeidet har jeg fokusert på barnehagens
litteratur ut fra en forståelse om at bøker gjennom sine fortellinger
er med på å formidle noe om samfunnets normative forståelse om kjønn.
Barn får en forståelse av hvem de er i møte med omgivelsenes forventinger.
Med dette utgangspunktet har jeg stilt spørsmål ved hvilke forventninger til
kjønn som implisitt ligger i et utvalg bøker og eventyr som ble brukt i høytlesningssituasjoner
barnehageåret 2008–09. I sin meningsskaping trenger
barn av begge kjønn å stifte bekjentskap med mangfold av fortellinger som
synliggjør mange måter å være jente eller gutt på. Materialet fra barnehagen
synliggjør ulike kjønnsbeskrivelser, men har få bøker som utfordrer
stereotype kjønnsbeskrivelser. På bakgrunn av de tydelige politiske målene
om at barnehagen skal oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn,
er dette en utfordring både for førskolelærerutdannere, og for førskolelærere
i barnehagen. English: According to the Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens,
gender equality should be clearly reflected in the kindergartens
pedagogic. Gender is not only an issue related to biology but in addition an
historical, social, political and culturally shaped construct. Within such a perspective
the perception of what it means to be a boy or a girl will be shaped
and reshaped through discourses preformed in social relations and institutional
practices. Based on the understanding that books communicate
normative and societal perceptions on gender through their narratives, I have
focused on this in my study on literature used in the kindergarten.
Children
gain an understanding of who they are when faced with expectations from
their surroundings. Bearing this in mind I have questioned what gender-related
expectations are implied in a selection of books and fairytales read aloud
to kindergarten children in 2008–09. In the process of meaning construction
there is a need for children from both sexes to have access to a diversity of
stories describing multiple ways of being a girl or a boy. The data material
from the kindergartens constitute various gender descriptions however few
of the books challenge stereotypical gender roles. These findings present
a challenge to lecturers of pre-school teachers as well as the staff already
working in the kindergarten.
Serie
Høgskolen i Hedmark - Rapport12 - 2009