Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNes, Kari
dc.contributor.authorStrømstad, Marit
dc.contributor.authorSkogen, Kjell
dc.date.accessioned2012-05-08T07:46:39Z
dc.date.available2012-05-08T07:46:39Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133772
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse om inkludering i skolen. Nær 2500 elever, foresatte og tilsatte i en kommune er informanter. Rapporten er en delrapport fra evalueringsprosjektet «En vurdering av om innføringen av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis, sosialt, faglig og kulturelt», Norges forskningsråds program for evaluering av Reform 97 innen tema 3, «Einskapsskulen, likeverd og kulturelt mangfald». Resultatene indikerer stor oppslutning om hovedprinsipper i den inkluderende skolen, men praksis varierer. Blant annet er det betydelig forskjell på barne- og ungdomstrinnet; inkluderingen avtar tilsynelatende med økende alder på elevene. Også mellom enkeltskoler er det klare forskjeller på alle de undersøkte områdene: Differensiering, læringsutbytte, medbestemmelse, trivsel og respekt, mobbing m.v.no_NO
dc.description.abstractThis report presents the results from a survey about inclusion in compulsory education in Norway. About 2500 students, parents and teachers from one municipality take part in the enquiry. The study is part of the evaluation project «Has the implementation of ‘Reform 97’ led to inclusive practices in schools, socially as well as academically and culturally?» in the Norwegian Research Council’s programme ‘Evaluating Reform 97’, more specifically in the field of ‘The comprehensive school, equality and cultural diversity’. The results indicate substantial support to the main ideas of inclusion, although practice varies a lot: For instance, lower grades seem far more inclusive than higher grades, and the differences between schools are huge in all areas exposed to scrutiny: Differentiation, learning outcome, democracy, respect, bullying etc.
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;03/2004
dc.subjectinkluderende skoleno_NO
dc.subjecttilpasset opplæringno_NO
dc.subjectdifferensieringno_NO
dc.titleEn spørreundersøkelse om inkludering i skolenno_NO
dc.title.alternativeA survey about inclusion in educationno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber72no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel