• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fysisk aktivitet på mellomtrinnet i grunnskolen : et studentinvolvert samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og Søbakken skole

Skogvang, Bente Ovèdie; Norheim, Torgrim; Storberget, Arild; Hole, Kristin
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp04_2008.pdf (536.5Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/133774
Issue date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Hovedmål for prosjektet har været å involvere 2. og 3.årsstudenter i faglærerutdanningen i et fagdidaktisk utviklingsprosjekt som skal søke å gi dem best mulig grunnlag for selv å arbeide med og utvikle fagområdene dans og friluftsliv som kroppsøvingslærere i skolen.

Den teoretiske og vitenskapsorienterte forankring tar utgangspunkt i aksjonslæring,

praktisk teori, feltmetodisk arbeid, fagdidaktikk og implementering

av skolereformer. Den metodiske tilnærming i prosjektet er mangesidig. I studentenes

praktiske feltarbeid er aksjonslæring og problembasert tilnærming lagt til grunn.

I undersøkelsen av prosjektets yrkesforberedende funksjon er spørreskjema i form av gruppe- og postenquete valgt.

Undersøkelsen har vist at de fleste studentene mener at prosjektet har hatt positiv betydning for deres yrkesforberdelse og at det er et nyttig supplement til ordinære praksisperioder. De fleste studentene mener også at et tett samarbeid mellom høgskole og grunn-/videregående skole er nødvendig for å forberede studentene på deres framtidige yrke. Studenter som har gjennomført prosjektarbeidet i dans er gjennomgående mindre tilfredse med prosjektet som yrkesforberedelse enn studenter som har gjennomført prosjektarbeid i friluftsliv. Hovedårsaken til dette angis å være at planlegging og oppfølging fra høgskolens side har vært for dårlig i dans. Studentene mener at de gjennom prosjektet har tilegnet seg gode forutsetninger for å planlegge fysisk aktivitet for barn og unge. Samtlige studenter svarer at daglig fysisk aktivitet er viktig for barn og unges helse og læring.

Vi kan derfor konkludere med at godt planlagte, praksisnære prosjektarbeider med

et nært samarbeid mellom øvingsskolen, de involverte grunnskolelærere, faglærere

ved høgskolen og studenter er nyttig for studentenes yrkesforberedelse og evne til å

tilrettelegge for fysisk aktivitet.
 
English: In order to improve final-year PE-students’ teaching skills in out-door life

and dance, they have been involved in a didactic development project. The theoretical

and scientific orientation is related to action learning, practical theory,

field methodology,

teaching principles and implementation of national curricula. The methodical

approach is manifold. Action learning and learning based on problem solving are

the main teaching methods in the practical field work. When it comes to the project’s

ability to prepare PE-students for working life, a survey has been chosen.

The research has shown that the majority of students feel that the project has been a

useful tool when it comes to preparing them for work as physical education teachers.

The majority of students also feel that this project is a useful supplement to ordinary

practice in school. Close co-operation between the university college and primary/

secondary school is also necessary for preparing the students for their profession.

Students who took part in the dance project are not as satisfied as the students who

participated in the out-door life project. The main reason for this, they argue, is that

planning and feedback from the university college teachers has not been good enough.

However, the students feel that overall the project has provided them with good qualifications

for planning activities for children and youths. All the students say that daily

physical activity is crucial for the health and learning for children and youth.

As a conclusion we can say that well-planned projects, with a close co-operation

between the primary school, the students, the teachers in primary school and the

university college is useful for preparing students for their work as PE-teachers.
 
Series
Rapport
04/2008

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit