Tegning som lek : en analyse av barns narrative tegneaktivitet med utgangspunkt i sentrale kjennetegn ved symbollek
Abstract
Norsk: Rapporten presenterer arbeidet med et prosjekt hvor vi ønsket å
sammenlikne det vi har kalt fortellende tegning og symbollek. Tre karakteristiske
trekk ved leken ble valgt ut: Det skapes en fortelling, det skapes mening, fantasien
og kreativiteten kan spille seg ut. Disse tre karakteristikaene ble så brukt
som analyseenheter i forhold til et utvalg med fortellende tegninger. Tegningene
var et resultat av et samarbeid med en barnehage på Hedmarken. To grupper
med femåringer ble utfordret til å være med å dikte videre på en fellesfortelling.
Forslagene formidlet de til oss ved hjelp av tegninger. Resultatene av prosjektet
synes å vise at symbolsk lek og fortellende tegning har mange av de samme
kjennetegnene. I dagens samfunn synes det viktig å kunne uttrykke seg via ulike
symbolsystem, tegning er i så måte ett. English: This report presents the results of a project that focused on children’s
use of drawing as a form of storytelling. We compared this phenomenon with
symbolic play. Three important characteristics of symbolic play were selected
for the analysis: history creation, the creation of meaning, and the expression
of fantasy and creativity. We worked with two groups of five-year-old children
in a kindergarten in our district. We used theatre to introduce the children to the
first episode of a story. After our performance, each of the children created a
continuation of the story through drawings. The results of this project indicate
that symbolic play and visual storytelling have much in common. Today it would
seem to be important to master several different symbolic systems in order to
express oneself. Drawing is one such system.
Series
Rapport13/2006