Tankeverk – skaperverk – byggverk
Abstract
Norsk: Rapporten er en del av et FoU-arbeid som er gjennomført
ved Høgskolen i Hedmark (LUNA), Institutt for kunstfag og informasjonsvitenskap.
Arbeidet i denne del av prosjektet bygger på Rapport nr. 9 – 2007, «Tankeverk
– skaperverk – byggverk», Høgskolen i Hedmark. Rapporten gir
eksempler på stilepokene innen arkitektur gjennom tidene, samt utvalgte
bygg i nærmiljøet Elverum. Dette arbeidet hadde som mål å gi generelle
basiskunnskaper om arkitektur, og spesielle kunnskaper om bygg fra nærmiljøet
i Elverum.
Med denne bakgrunnskunnskap har prosjektet en didaktisk del. Det har vært
gjennomført et undervisningsopplegg der en gruppe elever ved Elverum
ungdomsskole har deltatt. Studenter ved Kunst og håndverk, Høgskolen
i Hedmark har vært involvert i prosjektet som en del av sin undervisning i
modulen «Arkitektur og design».
For å få svar på problemstillingen, ble det benyttet intervju av elevene fra
ungdomsskolen ut fra gitte spørsmål. Studentene ved Høgskolen ga derimot
informasjon gjennom skriftlige kommentarer i form av loggbok.
Ut fra dette materialet har prosjektlederne drøftet og tolket svarene, for
derved å komme fram til en konklusjon om hvordan et slikt didaktisk opplegg
om emnet arkitektur, kan skape bevisste kunnskaper og estetiske holdninger.
Dessuten gir rapporten svar på om opplegget ga identitetsfølelse til
bostedet, om det dannet idéer for skapende aktivitet, og om arbeidet hadde
gitt bevissthet og tanker om framtidig bomiljø. English: The report is part of a Research and Development project carried
out at the University College of Hedmark (LUNA), by the Department of
Art and Information Technology.
Work on this part of the project builds on Report no. 9 – 2007 «Tankeverk –
skaperverk – byggverk» («Thinking – Creating – Building») at the College. It
gives examples of architectural styles through the ages as well as buildings
in the town of Elverum. The aim of the project was to give the pupils basic
knowledge of architecture in general and, more particularly, special knowledge
of architecture in their local environment .
The project therefore has a didactic component. It was part of a teaching
programme for a group of pupils at Elverum Lower Secondary School (13–
16 year olds). Art students at the University College of Hedmark have been
involved as part of their study module «Architecture and Design».
The study is based on interviews with the pupils from the Lower Secondary
School. The art students from University College of Hedmark made
their opinions known through the written comments in their logbooks. The
leaders of the project discusssed and interpreted this information, and concluded
with suggestions as to how such a programme about architecture
can increase knowledge and aesthetic awareness. Furthermore, the report
looks at the questions as to whether the programme promoted a feeling of
belonging to the local environment, stimulated creative activity, and had
increased awarenesss and thoughts about future developments in the home
environments.
Series
Rapport14/2008