• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tankeverk – skaperverk – byggverk

Austnes, Lars; Fjeldstad, Walborg
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp14_2008.pdf (1.362Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133814
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Rapporten er en del av et FoU-arbeid som er gjennomført

ved Høgskolen i Hedmark (LUNA), Institutt for kunstfag og informasjonsvitenskap.

Arbeidet i denne del av prosjektet bygger på Rapport nr. 9 – 2007, «Tankeverk

– skaperverk – byggverk», Høgskolen i Hedmark. Rapporten gir

eksempler på stilepokene innen arkitektur gjennom tidene, samt utvalgte

bygg i nærmiljøet Elverum. Dette arbeidet hadde som mål å gi generelle

basiskunnskaper om arkitektur, og spesielle kunnskaper om bygg fra nærmiljøet

i Elverum.

Med denne bakgrunnskunnskap har prosjektet en didaktisk del. Det har vært

gjennomført et undervisningsopplegg der en gruppe elever ved Elverum

ungdomsskole har deltatt. Studenter ved Kunst og håndverk, Høgskolen

i Hedmark har vært involvert i prosjektet som en del av sin undervisning i

modulen «Arkitektur og design».

For å få svar på problemstillingen, ble det benyttet intervju av elevene fra

ungdomsskolen ut fra gitte spørsmål. Studentene ved Høgskolen ga derimot

informasjon gjennom skriftlige kommentarer i form av loggbok.

Ut fra dette materialet har prosjektlederne drøftet og tolket svarene, for

derved å komme fram til en konklusjon om hvordan et slikt didaktisk opplegg

om emnet arkitektur, kan skape bevisste kunnskaper og estetiske holdninger.

Dessuten gir rapporten svar på om opplegget ga identitetsfølelse til

bostedet, om det dannet idéer for skapende aktivitet, og om arbeidet hadde

gitt bevissthet og tanker om framtidig bomiljø.
 
English: The report is part of a Research and Development project carried

out at the University College of Hedmark (LUNA), by the Department of

Art and Information Technology.

Work on this part of the project builds on Report no. 9 – 2007 «Tankeverk –

skaperverk – byggverk» («Thinking – Creating – Building») at the College. It

gives examples of architectural styles through the ages as well as buildings

in the town of Elverum. The aim of the project was to give the pupils basic

knowledge of architecture in general and, more particularly, special knowledge

of architecture in their local environment .

The project therefore has a didactic component. It was part of a teaching

programme for a group of pupils at Elverum Lower Secondary School (13–

16 year olds). Art students at the University College of Hedmark have been

involved as part of their study module «Architecture and Design».

The study is based on interviews with the pupils from the Lower Secondary

School. The art students from University College of Hedmark made

their opinions known through the written comments in their logbooks. The

leaders of the project discusssed and interpreted this information, and concluded

with suggestions as to how such a programme about architecture

can increase knowledge and aesthetic awareness. Furthermore, the report

looks at the questions as to whether the programme promoted a feeling of

belonging to the local environment, stimulated creative activity, and had

increased awarenesss and thoughts about future developments in the home

environments.
 
Series
Rapport
14/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit