Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasen, Joar
dc.date.accessioned2008-09-04T11:30:04Z
dc.date.issued2008-09-04T11:30:04Z
dc.identifier.isbn82-7671-415-3
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133836
dc.description.abstractNorsk: Planene for lærer- og førskolelærerutdanningen i Norge krever arbeid med pedagogisk-filosofiske problemstilinger. For grunnutdanningen av allmenn- og førskolelærere og for praktisk-pedagogisk seminar savnes det imidlertid ei lærebok som behandler den systematiske tenkningen om undervisning og oppdragelse på en måte som gjør den godt tilgjengelig. Denne rapporten er del 2 i en forstudie for læreverket. Hensikten med del 2 er å gi et bilde av den systematiske tenkningen om oppdragelse som man finner ved terskelen til moderniteten. Jeg fokuserer her på Comenius, Rousseau og Pestalozzi, og søker å gi et bilde av hvordan deres oppdragelsestenkning henger sammen med den ontologi og epistemologi, det menneske- og samfunnssyn man finner hos dem. Læreverket vil bli skrevet med tanke på de særnorske betingelsene i barnehage og skole. Forsøket på å finne en egnet språklig form er en del av forstudien.en
dc.description.abstractEnglish: The national guidelines for teacher education in Norway requires an introduction to the philosophy of education. However, a textbook that treats this subject at a level which makes it accessible for teacher students has long been missing. This report constitutes part 2 of a preliminary study leading to a new textbook. The aim in part 2 is to give an overview of important aspects of educational thought at the threshold of modernity. By focussing on the ideas of Comenius, Rousseau and Pestalozzi, I explain how their ontology and epistemology, their views on man and society make up the foundations for their ideas on education. The textbook will be written with the traditions of kindergartens and primary education in Norway in mind. The search for an appropriate language style is part of the study.
dc.format.extent682254 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries17en
dc.subjectPedagogikken
dc.subjectFilosofien
dc.subjectComenius, Jan Amos Komenskyen
dc.subjectRousseau, Jean-Jaquesen
dc.subjectPestalozzi, Johann Heinrichen
dc.titlePedagogisk filosofi : forstudie, del 2: På terskelen til det moderneen
dc.title.alternativeThe philosophy of education : a preliminary study, part 2: Entering modernityen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160::Philosophy: 161en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel