• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FiN stil i Skedsmo : evaluering av et prosjekt om forebygging og reduksjon av problematferd i skolen

Nes, Kari; Ottosen, Anna L.
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp01_2009.pdf (786.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133850
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Tilbakemeldinger fra skole-Norge viser at uro og problematferd stadig er

store utfordringer mange steder. I Skedsmo kommune ønsket de å gjøre

noe med dette ved å ta i bruk programmet FiN Stil på 6 skoler. FiN Stil er

en pedagogisk modell som har til hensikt å forebygge og redusere problematferd

i skolen. Modellen, som kommer fra England, fikk på norsk navnet

«Framework i Norge. System for Tidlig Intervensjon i Læringsmiljøet» («FiN

Stil»).

Det grunnleggende perspektivet i FiN Stil er et systemperspektiv. Dette

innebærer blant annet en systematisk tidlig intervensjon rettet mot læringsmiljøet.

En sentral målsetting er å ta tak i bekymringsfull atferd så tidlig som

mulig. En ønsker å være i forkant slik at atferd ikke utvikler seg i negativ

retning.

Høgskolen i Hedmark fikk i oppdrag å evaluere satsningen på FiN Stil i

Skedsmo. Rapporten beskriver hvordan dette ble gjort og hva resultatet

ble – et på mange måter svært positivt resultat!
 
English: Behaviour problems are frequently reported from Norwegian

schools. Skedsmo municipality decided to do something about it by introducing

«FiN Stil» (Framework for Intervention) in 6 schools. «Framework for Intervention

» is a preventive approach to dealing with school discipline and behaviour

through developing the best possible «behavioural environment». It has been

translated and adapted from English to Norwegian under the name of «FiN Stil».

The main idea is early intervention through a systemic approach.

Hedmark University College was asked to evaluate the FiN Stil project in Skedsmo.

The report describes how it was carried out and its results – which in many

ways were very good!
 
Publisher
Høgskolen i Hedmark
Series
Høgskolen i Hedmark - Rapport;01/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit