FiN stil i Skedsmo : evaluering av et prosjekt om forebygging og reduksjon av problematferd i skolen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133850Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Tilbakemeldinger fra skole-Norge viser at uro og problematferd stadig er
store utfordringer mange steder. I Skedsmo kommune ønsket de å gjøre
noe med dette ved å ta i bruk programmet FiN Stil på 6 skoler. FiN Stil er
en pedagogisk modell som har til hensikt å forebygge og redusere problematferd
i skolen. Modellen, som kommer fra England, fikk på norsk navnet
«Framework i Norge. System for Tidlig Intervensjon i Læringsmiljøet» («FiN
Stil»).
Det grunnleggende perspektivet i FiN Stil er et systemperspektiv. Dette
innebærer blant annet en systematisk tidlig intervensjon rettet mot læringsmiljøet.
En sentral målsetting er å ta tak i bekymringsfull atferd så tidlig som
mulig. En ønsker å være i forkant slik at atferd ikke utvikler seg i negativ
retning.
Høgskolen i Hedmark fikk i oppdrag å evaluere satsningen på FiN Stil i
Skedsmo. Rapporten beskriver hvordan dette ble gjort og hva resultatet
ble – et på mange måter svært positivt resultat! English: Behaviour problems are frequently reported from Norwegian
schools. Skedsmo municipality decided to do something about it by introducing
«FiN Stil» (Framework for Intervention) in 6 schools. «Framework for Intervention
» is a preventive approach to dealing with school discipline and behaviour
through developing the best possible «behavioural environment». It has been
translated and adapted from English to Norwegian under the name of «FiN Stil».
The main idea is early intervention through a systemic approach.
Hedmark University College was asked to evaluate the FiN Stil project in Skedsmo.
The report describes how it was carried out and its results – which in many
ways were very good!