Hva betyr idrett for deg?
Abstract
Norsk: I denne rapporten vil jeg prøve å forklare hva idrett betyr for
et utvalg ungdommer. Første del av rapporten er et teorikapitel som først
tar for seg Peter Arnold (1997) og Jan Ove Tangen (2004) sine ulike syn på
idrett som fenomen. Deretter redegjøres det for Arnold (1988) sin modell:
«The Three Dimensonal Model of the Curriculum», som er grunnleggende
teori og analyseverktøy i rapporten. I metodekapitlet redegjøres det for
ulike teorier og vitenskapelige tradisjoner for å analysere tekst. Jeg valgte
en fenomenologisk/ hermeneutisk tilnærming og Paul Ricoeur sin forståelse
for å analysere disse dataene. Datainnsamlingen er gjort på videregående
skoler i Elverum og Trondheim. Det er til sammen 93 informanter med i undersøkelsen;
de er fra ulike studieprogram og det er både jenter og gutter
i utvalget. Neste kapitel inneholder resultater og drøfting. De aller fleste av
mine informanter skriver at de er positive til idrett, men flere har opplevd
ubehagelige situasjoner i den organiserte idretten. Det er størst mangfold
i aktivitetsvalget i Trondheim, mens fotball dominerer i Elverum. En god del
driver med idrett pga det sosiale, venner og fordi de synes det er gøy med
idrett. Mange har i aldersgruppa 16–18 år slutta med organisert idrett og
begynt med uorganisert trening. Noen av årsakene til at mange slutter med
organisert idrett er at det blir for seriøst, treneren plukker ut de spillerne
som er best (resultatfokus), topping av lag som medfører lite spilletid for
noen. Av mine 93 informanter er det veldig få som uttrykker at målet er å
bli virkelig gode i idrett. Det er forskjeller på hvilket forhold informantene
på ulike studieprogrammer har til idrett i materialet. Elever som studerer på
idrettsfag er i størst grad resultatorientert, mens de som studerer til å bli
tømrer viser seg i stor grad å være kroppsfiksert. English: In this rapport I will try to explain what sport means to Norwegian
adolescents. The first part of this manuscript comprises Peter Arnold`s
(1997) and Jan Ove Tangen`s (2004) different view`s on sport as a social
phenomenon. Then I describe Arnold`s (1988) «Three Dimensional Model
of the Curriculum», as an analytic tool in this report. In the methodology
I sketch different theories and scientific traditions for analysis of text. I
chose a phenomenological/ hermeneutic approach and Paul Ricoeur`s understanding
to analyze the present data. The data collection was conducted
at secondary schools in Elverum and Trondheim. The sample consists of
93 informants; they are from different student programs at secondary
school`s, and there are both boys and girls in the sample. The next chapter
comprises a presentation of results and discussion. Many of the informants
held that they are positive to sport, but some have experienced unpleasant
situations in organized sport while a multitude of activities are present in
Trondheim, football dominates in Elverum. Many youth play sport for social
reason, friends and because they think sport is fun. Many have at the age of
16–18 quit organized sport, and started with unorganized sport. Reason`s
for leaving organized sport are that it is too serious, the trainer pick out
the best players, selection of team which leads to less playtime for some
athletes. Out of 93 informants, very few express that they want to succeed
in sport. Informants from various study programs have different relationship
to sport. Sport students are to the largest extent result oriented, while carpenter
students are to a larger degree oriented towards body/appearance.
Series
Rapport15/2008