dc.contributor.author | Kulbrandstad, Lise Iversen | |
dc.date.accessioned | 2011-12-09T14:26:53Z | |
dc.date.available | 2011-12-09T14:26:53Z | |
dc.date.issued | 2000 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-098-0 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133976 | |
dc.description.abstract | Norsk: De fire artikler belyser hver på sin måte lesingen til ungdomstrinnselever i norsk skole.
Emnene for de to første artiklene er henholdsvis unges lesevaner og innholdet i den fortsatte
leseundervisningen. Et didaktisk hovedpoeng er at en opplæring som tar sikte på å
videreutvikle ungdoms leseferdigheter, i tillegg til arbeid med lesestimulering og f.eks.
lesestrategier, også må bidra til at elevene får bedre forståelse for hva lesing er, og større
bevissthet om egen lesing. Innsikt i hva lesing er, kan bety både innsikt i at lesing er mer enn
å lese bøker (jf. den første artikkelen), og i at det å forstå en tekst innebærer mer enn å forstå
alle enkeltordene (jf. den andre artikkelen). Den tredje artikkelen gir en oversikt over
kvantitative og kvalitative metoder for å undersøke leseforståelse og drøfter validitets- og
reliabilitetsspørsmål. Som et hovedproblem pekes det på at det ikke er noen allmenn enighet
verken om en teoretisk eller en operasjonell definisjon av ”leseforståelse”. Den siste
artikkelen inneholder en kasusstudie av en andrespråksleser som har avkodingsvansker (dvs.
hun leser langsomt og med mange avvik), men som likevel forstår det hun leser relativt godt.
Elevens leseprofil drøftes med utgangspunkt i de rådende leseteoriene, som ikke egentlig gir
rom for en slik profil. | no_NO |
dc.description.abstract | English: All the four articles adress challenges concerning reading and reading development of young
Norwegians (13 -15 years). The two first articles are about reading habits and reading
instruction respectively. Traditionally the teaching of reading in Norway is identical with the
teaching of beginning reading. At higher levels the main concern of the teachers have been the
stimulation of reading. A main point here is that metacognitive aspects should be included as
well. The first article is concerned with the need to broaden the concept of what reading is
(more than reading books), and the second with the fact that understanding a text means more
than understanding all the words. The third article discusses qualitative as well as quantitative
methods that have been used to assess reading comprehension – especially problems
concerning validity and reliability. The fourth article is a case study of a second language
reader who is a weak decoder, but understands rather well what she is reading. Her reading
profil is interesting because information processing theories of reading postulate that such
readers are rare (or non existing). In the discussion theoretical and operational definitions of
decoding and understanding are discussed, as well as the influence from the reader´s
interlanguage on her reading and her rather well developed metacognitive skills. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapport;2/2000 | |
dc.subject | leseforståelse | no_NO |
dc.subject | tekstforståelse | no_NO |
dc.subject | metakognisjon | no_NO |
dc.subject | lesevaner | no_NO |
dc.subject | leseundervisning | no_NO |
dc.subject | andrespråkslesing | no_NO |
dc.subject | kartlegging av lesing | no_NO |
dc.title | Unge lesere – fire artikler | no_NO |
dc.title.alternative | Adolescent readers – four articles | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.source.pagenumber | 93 | no_NO |