Med Madhia og Akbar fra barnehage til skole. En oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapport 2
Abstract
Dette er rapport nr. 2 fra evaluering av prosjekt med gratis korttidsplass
i barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo. Vi har fulgt seks barn fra prosjektbarnehagene
gjennom deres første og andre skoleår ved to forskjellige skoler.
Oppgaven vår har vært å undersøke hvordan disse barna greier seg i skolen, språklig
og sosialt. Vi har intervjuet lærere, foretatt klasseromsobservasjoner og gjennomført en
språkundersøkelse av de seks elevenes andrespråksutvikling fra barnehage til slutten
av 2.klasse. Rapporten gir en beskrivelse av sider ved den opplæringssituasjonen som
barna fikk i 1. og 2.klasse. Med utgangspunkt i Thomas og Colliers, samt Bakers
kategorier og modeller for tospråklig opplæring, gir vi en analyse av skolens
undervisning, samtidig som vi ser på barnehagetilbudet og skolens opplegg samlet. Vi
har laget elevportretter av de seks elevene og drøfter ulike problemstillinger knyttet til
hva det vil si å greie seg i skolen for denne gruppen elever. Til slutt ser vi bakover på
det tilbudet elevene fikk i prosjektbarnehagene siste året før skolestart. Rapporten
konkluderer med å peke på to hovedutfordringer:
1) Utformingen av et sammenhengende tospråklig opplæringsprogram over en
periode på minst 5-6 år fra barnehage og inn i skolen, dette innenfor rammen av
eksisterende tilskuddsordninger til tospråklig assistanse (barnehage) og
undervisning (skole).
2) Lærerutdanningen må gi både den ettspråklige læreren med norsk morsmål og
den tospråklige med minoritetsspråklig bakgrunn formelle kvalifikasjoner for å
delta i tospråklig opplæring av minoritetsspråklige barn i barnehage og skole
basert på likeverd og samarbeid preget av gjensidig respekt og forståelse. English: This is the second evaluation report of the pilot-project “Short-time
kindergarten free of charge for all 5-year-old children in Gamle Oslo”, following six of
the project children through their first and second year in school. Our task has been to
look into how these children manage the school situation, linguistically and socially.
We have interviewed the teachers, made classroom-observations and tested the
children in order to get a picture of the progress in their second-language skills. The
report describes some main aspects in the educational situation, at school and in the
classroom. Based on the research of Thomas & Collier and Colin Baker’s typology, we
analyze the bilingual education programs the children have gone through in school. In
the report we portray the children in our sample as first and second graders in school.
Further we discuss different aspects of what it means to “do well” in school for this
group of pupils. Looking back to the education program in the project-kindergarten,
the report ends up highlighting two main challenges:
1) The need to model and perform a strong bilingual program for a period of 5-6 years
through a coherent bilingual education Kindergarten - Primary school, based on the
existing grant system of bilingual assistance and teaching.
2) Teacher Education programs should authorize both the bilingual and the monolingual
staff in Kindergarten and in School within the field of bilingual education in
order to qualify them for their specific educational tasks and to further the teamwork
based on equality and mutual respect between to groups of teachers.