• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med Madhia og Akbar fra barnehage til skole. En oppfølging av prosjekt med gratis korttidsplass i barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo. Rapport 2

Skoug, Tove; Sand, Sigrun
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp06_2003.pdf (1.014Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134024
Utgivelsesdato
2003
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Dette er rapport nr. 2 fra evaluering av prosjekt med gratis korttidsplass

i barnehage for alle femåringer i bydel Gamle Oslo. Vi har fulgt seks barn fra prosjektbarnehagene

gjennom deres første og andre skoleår ved to forskjellige skoler.

Oppgaven vår har vært å undersøke hvordan disse barna greier seg i skolen, språklig

og sosialt. Vi har intervjuet lærere, foretatt klasseromsobservasjoner og gjennomført en

språkundersøkelse av de seks elevenes andrespråksutvikling fra barnehage til slutten

av 2.klasse. Rapporten gir en beskrivelse av sider ved den opplæringssituasjonen som

barna fikk i 1. og 2.klasse. Med utgangspunkt i Thomas og Colliers, samt Bakers

kategorier og modeller for tospråklig opplæring, gir vi en analyse av skolens

undervisning, samtidig som vi ser på barnehagetilbudet og skolens opplegg samlet. Vi

har laget elevportretter av de seks elevene og drøfter ulike problemstillinger knyttet til

hva det vil si å greie seg i skolen for denne gruppen elever. Til slutt ser vi bakover på

det tilbudet elevene fikk i prosjektbarnehagene siste året før skolestart. Rapporten

konkluderer med å peke på to hovedutfordringer:

1) Utformingen av et sammenhengende tospråklig opplæringsprogram over en

periode på minst 5-6 år fra barnehage og inn i skolen, dette innenfor rammen av

eksisterende tilskuddsordninger til tospråklig assistanse (barnehage) og

undervisning (skole).

2) Lærerutdanningen må gi både den ettspråklige læreren med norsk morsmål og

den tospråklige med minoritetsspråklig bakgrunn formelle kvalifikasjoner for å

delta i tospråklig opplæring av minoritetsspråklige barn i barnehage og skole

basert på likeverd og samarbeid preget av gjensidig respekt og forståelse.
 
English: This is the second evaluation report of the pilot-project “Short-time

kindergarten free of charge for all 5-year-old children in Gamle Oslo”, following six of

the project children through their first and second year in school. Our task has been to

look into how these children manage the school situation, linguistically and socially.

We have interviewed the teachers, made classroom-observations and tested the

children in order to get a picture of the progress in their second-language skills. The

report describes some main aspects in the educational situation, at school and in the

classroom. Based on the research of Thomas & Collier and Colin Baker’s typology, we

analyze the bilingual education programs the children have gone through in school. In

the report we portray the children in our sample as first and second graders in school.

Further we discuss different aspects of what it means to “do well” in school for this

group of pupils. Looking back to the education program in the project-kindergarten,

the report ends up highlighting two main challenges:

1) The need to model and perform a strong bilingual program for a period of 5-6 years

through a coherent bilingual education Kindergarten - Primary school, based on the

existing grant system of bilingual assistance and teaching.

2) Teacher Education programs should authorize both the bilingual and the monolingual

staff in Kindergarten and in School within the field of bilingual education in

order to qualify them for their specific educational tasks and to further the teamwork

based on equality and mutual respect between to groups of teachers.
 
Serie
6;2003

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit