• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykososialt arbeidsmiljø på tre servicekontor i offentlig sektor – hvordan opplever medarbeiderne sin yrkeshverdag?

Sverdrup, Therese E.
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp02_2002.pdf (157.0Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/134046
Issue date
2002
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Denne rapporten omhandler hvordan ansatte i førstelinjen i offentlig sektor opplever sitt

arbeidsmiljø. Undersøkelsen ble gjennomført ved tre servicekontor i offentlig sektor. Det ble

foretatt 8 intervjuer med frontservice personell om deres oppfattelse av det psykososiale

arbeidsmiljøet. Målet med undersøkelsen var to delt. For det første, å sammenligne

resultatene fra de tre kontorene for å se om det var noen fellestrekk eller ikke i det

psykososiale arbeidsmiljøet, og om disse eventuelle fellestrekkene i arbeidsmiljøet kan si noe

om generelle arbeidsmiljøbetingelser i serviceyrket i offentlig sektor. Eller er det slik at hvert

individ med sine personlige forutsetninger opplever arbeidsmiljøet forskjellig?

For det andre, å finne nye problemstillinger og tema når det gjelder frontservice og

psykososialt arbeidsmiljø, som kan være aktuelle å undersøke videre. Resultatene viste at

fellestrekkene i arbeidsmiljøet viste seg å omfatte store deler av det fysiske arbeidsmiljøet,

herunder støy, luftkvalitet og temperatur. I tillegg var det viktig å være sosial og kunne

samarbeide. Videre oppfattet alle de spurte arbeidsdagen som hektisk, og at de hadde liten

mulighet til å bestemme tempo og planlegge arbeidsdagen selv. Spennvidden lå i hvilke

utfordringer de følte de hadde i arbeidet, hvilke evner de følte de fikk brukt, og forventninger

til arbeidet. Det ble avdekket flere tema og problemstillinger som kan være aktuelle å

undersøke videre, herunder; tiltak for å bedre arbeidsmiljøet, dilemmaet i ”forvaltningens to

ansikter”, omstilling i offentlig sektor konsekvenser for arbeidsmiljø samt omfanget av stress

og emosjonell utmattelse blant førstelinjen. Ved økt fokus på det psykososiale arbeidsmiljøet,

kan en ved å avdekke hvilke arbeidsmiljøbetingelser som er generelle, finne ut hvilke tiltak

som bør igangsettes for å bedre hverdagen i førstelinjen.
 
English: This article concerns how employees in front service in public sector perceive the

psychosocial work environment. The study was conducted in three front service offices in

public sector. 8 interviews with front service personnel were carried out in order to reveal

their perception of the psychosocial environment at their workplace. The aim of the study was

twofold. First, to compare the results from the three offices in order to identify similarities or

not in the psychosocial work environment, and whether or not these potential similarities in

the psychosocial work environment can tell us if there exists any general work environment

conditions in front service in public sector. Or is it so that every individual with its personal

preferences perceives the psychosocial environment at their workplace differently? Second, to

discover new subjects and approaches in front service and psychosocial work environment

that can lead to further studies. The results showed that the similarities to a large extent

included the physical work environment, hereby noise, air quality and temperature. Also, it

seemed to be important to be able to cooperate and to be social. Further, they all agreed that

their working day was rather hectic, and that they had minor possibilities to decide the pace at

work, and to plan their working day. The variation constituted the employees’ perceptions

about challenges at work, which abilities they felt they used, and expectations towards work.

Several subjects and approaches were discovered, such as; plans to improve the psychosocial

work environment, the dilemma of “the public administrators two faces”, reorganization in

public sector and consequences for psychosocial work environment, and the amount of stress

and emotional exhaustion among front service personnel. Through increased focus on the

psychosocial work environment, one can reveal which conditions of the psychosocial work

environment that are general, and hence create plans for making a better work environment for

front service personnel.
 
Series
2;2002

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit