Does a 20 minute walk every day for one year produce benefits in physical performance of school children
Abstract
English: Background: There are theories that low levels of physical activity in childhood and adolescence may cause reduced physical performance. Walking for transport seems to be less now than before. The aim of the study was to assess health benefits of twenty minutes daily walking during one school year for children of age 6-14.
Methods: In a rural school in inland Norway all school children joined a project of walking for twenty minutes on different trails each day for one year. Measurements of low back
static endurance, hamstrings flexibility, standing balance and cardio-vascular fitness
were made before and after the intervention.
Results: Age-adjusted analyses showed eleven per cent increase in low back static endurance, eight per cent increase in hamstrings flexibility, 69% increase in balance, and six to thirteen per cent increase in cardio-vascular fitness. The effects were largest among those children who had the lowest performances before the intervention.
Conclusions: The results indicate that twenty minutes daily walking performed for one year may increase physical performance in school children. Norsk: Bakgrunn: Det finnes teorier om at lav fysisk aktivitet in barndom og ungdom medfører redusert
fysisk bevegelsesevne. Det å synes som om folk går mindre enn før for transport.
Hensikten med dette arbeidet er å finne ut om det er en målbar helseeffekt av å gå tyve
minutter daglig i skoletiden, for elever i alderen 6-14 år. Metode: I en skole i Alvdal kommune i Norge deltok alle elever i et prosjekt som gikk ut på å
gå tyve minutter daglig i et år. Turen gikk på ulike stier i terrenget. Det ble målt statisk
ryggstyrke, hoftebevegelighet, stående balanse samt hjertefrekvens før og etter tiltaket.
Resultat: Aldersjustert analyse viser elleve prosent øking i ryggstyrke, åtte prosent øking i
hoftebevegelighet, 69 % økt balanse, 6-13 % bedret hjertekapasitet. Effekten er størst
blant de barna som hadde lavest ytelse i utgangspunktet.
Konklusjon: Resultatene indikerer at tyve minutters daglig gange i ett år bidrar til økt fysisk ytelse
hos skolebarn.
Series
Rapport10/2005