Ved nåløyet : Rapport fra konferansen Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen?
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134072Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten inneholder bidrag fra forskere som medvirket under
konferansen «Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen?» Konferansen ble
arrangert av Flerfaglig gruppe for minoritetsstudier ved Høgskolen i Hedmark i
september 2002. Fra både inn- og utland samlet den over 200 deltakere med så vel
forskerbakgrunn som tilknytning til undervisning og forvaltning. Bidragsyterne
representerte fagmiljøer i Norge, Sverige, Danmark og USA. «Hva viser egentlig de
store skoleprestasjonsundersøkelsene?» «Hva kan ligge bak de svake resultatene og de
store variasjonene i minoritetsspråklige elevers skoletilpasning?» «Kan man si noe om
hvilke undervisningsstrategier som virker best?» «Hvordan kan innlæringen av
majoritetsspråket og fagene eventuelt gjøres mer effektiv?» Disse og beslektede
problemstillinger ble belyst og debattert – flerfaglig og flernasjonalt. English: This report contains contributions in writing from researchers attending the
conference «How do minority pupils fare in school?» The conference was arranged
by Hedmark University College's «Multidiciplinary Group for Minority Studies» in
September 2002. The conference's more than 200 participants represented research
communities in Norway, Sweden, Denmark and the USA. «What can we learn from
the major research programs on academic achievement?» «What factors explain the
low academic achievement of minority language students?» «What do we know
about efficient teaching strategies?» «How can the learning of the majority language
and of the various subjects be made more efficient?» These and related issues were
debated – multidiciplinary and multinationally.