• English
    • norsk
  • norsk 
    • English
    • norsk
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med plikt til å tie : yrkesetikk og taushetsplikt i førskolelærerrollen

Bugge, Liv Susanne
Research report
Thumbnail
Åpne
rapp10_2000.pdf (224.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/134102
Utgivelsesdato
2000
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Sammendrag
Norsk: Denne rapporten utgjør en del av forskningsprosjektet «Yrkesetiske aspekter ved førskolelærerrollen.» Målet med prosjektet er å studere førskolelæreres kunnskap og forståelse i forhold til lovpålagt taushetsplikt. Hensikten med rapporten er å presentere en del bakgrunnsstoff om dette prosjektet. Først klargjøres personvernbegrepet. Deretter knyttes det noen kommentarer til aktuelt lovverk med hensyn til taushetsplikt. Videre gis et overblikk over forskning som gjelder taushetsplikt, med hovedvekt på norsk litteratur. Empirisk forskning om forhold knyttet til taushetsplikt finnes stort sett bare innenfor helse- og sosialsektoren. Det

aktuelle prosjektet tar opp forhold i barnehager. Forholdet mellom etikk og juss diskuteres kort. Det blir redegjort for problemstillinger knyttet til det pågående forskningsprosjektet. Metodiske spørsmål blir diskutert. Til slutt lanseres noen

hypoteser i forhold til mulige empiriske funn.
 
English: This article is a part of the research project ”Aspects of professional ethics in the professional role of the pre-school teacher”. The main focus in this project is on the way the laws concerning professional confidentiality are understood and practised among pre-school teachers in Norway. In the article I first discuss the protection of privacy. Then I introduce the relevant legislation in Norwegian law dealing with professional confidentiality: Forvaltningsloven (Administration Law). The next step

will be to give a survey of the research field concerning professional confidentiality, mostly Norwegian publications. There are hardly any empirical studies concerning professional confidentiality in the field of education. The project in question is mainly related to kindergartens. The relationship between ethics and law is briefly discussed. Ongoing research questions are represented. Some methodological considerations are

put forward. Finally I discuss some hypotheses regarding possible findings.
 

Kontakt oss

Personvernerklæring
Basert på DSpace software

Levert av Unit
 

 

Bla i denne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterBla i hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss

Personvernerklæring
Basert på DSpace software

Levert av Unit