Evaluering av «FiN STIL» (Framework i Norge. System for tidlig intervensjon i læringsmiljøet)
Abstract
Norsk: I denne rapporten presenteres resultatene fra en prosessevaluering
av utprøvingen av «FiN STIL» ved 6 skoler i Norge FiN STIL er en pedagogisk
modell som har til hensikt å forebygge og redusere problematferd i skolen.
Modellen er utviklet ved Universitet i Birmingham der den kalles «Framework
for Intervention». I evalueringen er det benyttet både kvalitative og kvantitative
metoder.
Resultatene viser at lærerne er relativt godt fornøyd med de pedagogiske
verktøyene som er en del av arbeidet med FiN STIL. Det ser også ut til at
lærerne har endret sin forståelse av atferdsproblematikk i en positiv retning.
Dette er i samsvar med målsettingene i prosjektet. Aktivitetsnivå har imidlertid
variert relativt mye mellom skolene. Dette kan skyldes at forankringen og
implementeringen av prosjektet ikke har vært god nok i skolene. English: This report presents the results from an evaluation of the
implementation of «FiN STIL» by six schools in Norway. FiN STIL is an
educational model which is meant to prevent and reduce behavior problems
in school. The model is developed at the University of Birmingham where it
is called «Framework of intervention». This evaluation has been using both
qualitative and quantitative methods.
Series
Rapport03/2007