Browsing Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies by Subject "VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010"
Now showing items 1-12 of 12
-
Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Norsk andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring fra 1985 frem til i dag har bakgrunn i flere fagområder. En stor del av forskningen består av masteroppgaver. Hoveddelen av publikasjonene som er gjort innenfor ... -
Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige bidrag ... -
Communication strategies used by Norwegian students of English
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This paper investigates the use of communication strategies by Norwegian learners of English, based on transcribed interviews recorded as part of the Louvain International Database of Spoken English Interlanguage (LINDSEI) ... -
Connectors in the argumentative writing of Norwegian novice writers
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This paper investigates the use of two categories of connectors, i.e. coordinating conjunctions and adverbial conjuncts, in argumentative texts written in English by Norwegian novice writers. These are compared to texts ... -
Fra arbeidsskrift til tidsskrift. En analyse av de første tretti årene av NOA. Norsk som andrespråk.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Det første nummeret av NOA. Norsk som andrespråk ble utgitt i 1985 ved det som den gangen het Institutt for norsk som fremmedspråk ved Universitetet i Oslo. Bakgrunnen var blant annet et behov for å få publisert ... -
Læringsrum for integration og social retfærdighed: Succeshistorier fra elever med indvandrerbaggrund og skolesamfund i fire nordiske lande
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Forskning i forskellige multikulturelle samfund og skoler i de seneste årtier har vist, at mange indvandrere og indvandrerbørn er marginaliserede. Dette har været et incitament for en række publikationer i de seneste årtier ... -
Manner and Path: evidence from a multilingual corpus.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This paper presents the results of a comparative study of English and French translations of Norwegian predications of intransitive motion events containing the path prepositions mellom [between], gjennom [through] and ... -
Motion into and out of in English, French and Norwegian.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This paper presents a contrastive study of Norwegian predications of motion events with the compound prepositions ut av (‘out of’) and inn i (‘into’) and their translations into English and French. The motivation for ... -
Repetisjon versus ekspansjon. En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetselever på ungdomstrinnet.
(Journal article; Peer reviewed, 2004) -
Språkholdninger
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Med den økte innvandringen til landet gjennom de seneste tiårene har det norske språklandskapet endret seg. I tillegg til majoritetsspråket i alle sine dialektale og sosiolektale varieteter og de tradisjonelle ... -
Tekstbinding i minoritetselevers tekster. En studie av leksikalsk kohesjon og setningskopling i fortellinger skrevet av minoritetselever i 8. klasse.
(Journal article; Peer reviewed, 2001) -
Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen.
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Vurdering, testing og kartlegging er et omdiskutert tema i norsk skolepolitikk, og minoritetsspråklige elevers resultater på ulike typer vurderinger får mye oppmerksomhet. Denne artikkelen gir en oversikt over forskningen på ...