Browsing Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed by Author "Alstad, Gunhild Tomter"
Now showing items 1-6 of 6
-
Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015
Alstad, Gunhild Tomter (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige bidrag ... -
Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning
Syversen, Therese Garshol; Alstad, Gunhild Tomter (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning, med vekt på det som kan betegnes som litteraturdidaktikkens «hva» (hva er barnelitteratur?) og «hvorfor» ... -
Language orientations in early childhood education policy in Finland and Norway
Alstad, Gunhild Tomter; Sopanen, Pauliina (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the language orientations in education policy documents for early childhood education and care (ECEC) in Finland and Norway. Finland, an officially bilingual country, and Norway, a predominantly ... -
Læreroppfatninger om endring. En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid
Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit; Aasen, Solveig Fredriksen (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøkes og drøftes barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid. Artikkelen presenterer funn fra en kvalitativ kasusstudie av tre erfarne barnehagelærere. Analysen av intervjudata ... -
Med forskningsetiske briller på – en drøfting av dilemma i forskning som involverer gryende flerspråklige barnehagebarn
Alstad, Gunhild Tomter (Peer reviewed; Journal article, 2021)I artikkelen diskuteres noen sentrale forskningsetiske forhold som kan aktualiseres når gryende flerspråklige barn er involvert i forskning. Formålet med artikkelen er å løfte fram diskusjonene rundt hva slags implikasjoner ... -
«Om vi skulle starte et forsøks- og utviklings- arbeid på området barnehagevirksomhet og førskolelærerutdanning, hvilke tema ville det være viktig å arbeide med?» Om framveksten av fou ved førskolelærerutdanninga på Hamar 1971–2017.
Alstad, Gunhild Tomter; Sand, Sigrun (Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter etableringa av førskolelærerutdanninga1 på Hamar i 1971 har utdanninga endret seg mye, både gjennom lokale forhold og ut fra nasjonale krav til endringer. Et kjennetegn ved profesjonsutdanninger er integrering av ...