• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinn

Nordby, Thomas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Nordby.pdf (1.018Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/225803
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language [93]
Abstract
Norsk:

I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing

er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår

lesekompetanse og leseforståelse. I vårt samfunn blir gode leseferdigheter ofte regnet som en

inngangsbillett til viktig informasjonshenting og tilegnelse av ny kunnskap, noe som gjelder

på stort sett alle arenaer. Som lesere må vi igjennom mange situasjoner der vi bruker tekster

som vi leser til flere ulike formål.

Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse og innsamlingen av empiriske data har

primært foregått gjennom halvstrukturerte, åpne intervjuer. Sekundært har jeg gjort

observasjoner av elevene i forskjellige undervisningssituasjoner. Jeg har valgt et

flerkasusdesign, siden hvert av individene må ses på som et eget kasus.

Det mest fremtredende funnet i undersøkelsen er at elever på tiende trinn har et variert syn

på hva lesing er, samt ulike oppfatninger av leseopplevelser. Et annet funn sier at samtlige

elever uttrykker at de verdsetter lesing høyt og ser på det som betydningsfullt.

Kjønnsforskjellene er også vesentlige. Grovt sett kan vi si at guttene leser for å tilegne seg

mer kunnskap som kan bedre karakterene i skolen, mens jentene stort sett leser for å oppnå

optimale leseopplevelser. Observasjonene forteller at guttene er mer aktive enn jentene i

tradisjonell undervisning og i diskusjoner i klasserommet. Jentene foretrekker først og fremst

gruppearbeid som undervisningsmetode.

Min undersøkelse kan forhåpentligvis være et bidrag til en bedre forståelse av ungdoms syn

på lesing, deres lesevaner og forholdet de har til sin egen leseutvikling og leseforståelse. Den

kan også ses på som en utfordrer til andre undersøkelser som fokuserer dypere på hvert

enkelt individ. Benyttelsen av flerkasusdesignet har ført til en bedre forståelse av min

problemstilling. Jeg håper dermed at denne masteroppgaven kan bidra til videre forskning

innenfor emnet ungdom og lesing.
 
English:

In this master thesis I have studied eight youth beliefs regarding their own reading. Reading

is a significant part of our everyday life. We live hectic lives which require more and more

of our understanding of literacy and skills in reading. Strong reading abilities are often

considered as an important admission to essential information and acquisition of new

knowledge in any level of our society. As readers, we need to recognise countless situations

in use of texts in a large number of different purposes.

I have conducted a qualitative study, and the collection of empirical data has primarily been

obtained through semi-structured and open interviews. Secondary, I have localised

observations of my pupils in different learning situations. I have chosen a multiple-casedesign,

considering the fact of each individual being a separate case.

The most prominent finding in my study is that students at 10th grade possessing a varied

possess of reading and various perceptions of reading experiences. An other finding is the

fact that all the respondents are expressing the value and significant of reading. The gender

differences are also important. On a general basis, the boys read to acquire more knowledge

to achieve higher grades at school, while the girls mainly seek the optimal reading

experiences. The observations show higher activity among the boys in the more traditional

classes. The girls prefer working in groups.

My study will hopefully contribute as a more profound understanding of the youth beliefs

about - and habits of reading. Reading development and reading comprehension are also

essential topics of my study. My master thesis may challenge similar studies focusing on

individuals. The use of the multiple-case-design is leading towards a higher understanding of

my research question. I sincerely hope this master thesis will be considered as a contribution

to future research within the area of youth and reading.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit