Hjem – skole-samarbeid, – en kilde til bedre tilpasset RLE-undervisning?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358018Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Dagens RLE-lærer har i sitt klasserom flere forskjellige religioner og livssyn representert, og læreren har nå mulighet til å tilpasse sin undervisning til dette mangfoldet. Dette mangfoldet av religioner og livssyn finner man blant alle elever, og er ikke et fenomen som kun er forårsaket av innvandring. Denne bacheloroppgaven omhandler hvordan man skal gå frem for å vite hvilke religioner og livssyn man har representert i sin klasse, og hvordan man skal bruke denne viten til det beste for klassen og for den enkelte elev. Hjem – skole-samarbeid, i RLE-sammenheng, er et tema som veldig ofte er omtalt i lærebøker om RLE-didaktikk, men det blir gjerne bare forklart som at man skal ha en god dialog med foreldrene. Problemstillingen i oppgaven er valgt på grunnlag av et ønske om å finne ut mer om hvordan dette best skal gjøres, og hvordan man skal bruke det til å påvirke undervisningen. English:
Today’s teacher, in the subject of religion, will find that he has several religions and life stances represented in his classroom, and he has the possibility to adapt his teaching to this diversity (according to Norwegian guidelines). You will find this diversity of religions and life stances among all of the pupils, as it is not a phenomenon only caused by immigration. This BA-thesis discusses what you can do to know which religions and life stances you have represented in your class, and how to use this knowledge for your class and for the individual pupil. Home – school collaboration, within the teaching in the subject of religion, is a topic often discussed in textbooks covering didactics, only to be explained as: You should have a good dialogue with the parents. The problem for discussion in this paper is chosen on the basis of a wish to learn more about how this best can be done, an how to use it to influence your teaching.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.