Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjell, Håkon
dc.date.accessioned2015-11-20T10:06:16Z
dc.date.available2015-11-20T10:06:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2364948
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven er et kvalitativt studie om tilpasset opplæring for evnerike elever. Problemstillingen handler om hvordan dette praktiseres ved tre utvalgte norske grunnskoler. Oppgaven undersøker hvordan lærerne opplever de evnerike elevenes hverdag ved de respektive skolene, og hvordan tilretteleggingen for disse elevene praktiseres. Problemstillingen blir belyst fra et lærerperspektiv. Hovedfunnene i oppgaven er at informantene ved de utvalgte skolene opplever de evnerike elevene som en utfordrende gruppe elever som krever tilrettelegging for å realisere sitt potensial. Lærerne har positive holdninger til disse elevene, men mangler kunnskap og ressurser til å overføre denne kunnskapen til undervisningssituasjonen. Dette stiller også krav til skolen som organisasjon, med tanke på ressurser og undervisningsfokuset. Funnene fra undersøkelsen drøftes og knyttes til relevant teori.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This bachelor thesis is a qualitative study on adapted education for gifted pupils. The issue is about how this is practiced at three selected Norwegian primary schools. The thesis examines how teachers experience the pupils’ everyday life at the respective schools and how the arrangements for these pupils are practiced. This issue will be examined from a teachers perspective. The main findings in this paper show that the informants at the selected schools experience that the gifted pupils are a challenging group, who require an adjusted plan to realize their potential. Teachers have positive attitudes towards these pupils, but lack the knowledge and resources to transfer this knowledge to the teaching situation. This also demands something of the school as an organization, in terms of resources and teaching focus. The findings of the survey are discussed and linked to relevant theory.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectevnerike elevernb_NO
dc.subjectdifferensieringnb_NO
dc.titleTilpasset opplæring for evnerike elever.nb_NO
dc.title.alternativeAdapted education for gifted pupils.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber29nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel