Tilpasset opplæring for tospråklige elever i mainstream-klasserommet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres måter å arbeide på.
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365243Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne masteroppgaven skriver jeg om tilpasset opplæring for tospråklige elever. Jeg var
nysgjerrig på hva lærere kan gjøre for å tilpasse undervisningen best mulig, ved at
tospråklige elever er i klasserommet sammen med andre elever. Siden dette er en kvalitativ
studie med få informanter, kan jeg ikke gi et fasitsvar på hvordan alle lærere arbeider, men
det kan gi et innblikk i hvordan hverdagen er for et utvalg lærere. Studien kan forhåpentlig
være til hjelp for andre lærere som kjenner seg igjen i problemstillingen. Problemstillingen
min er derfor som følger:
Hvordan arbeider et utvalg lærere med å tilpasse opplæringen til tospråklige elever i
mainstream-klasserommet?
For å kunne besvare problemstillingen har det vært nødvendig med teoretisk forankring før
jeg tok steget ut i feltet. Teorien omhandler blant annet begrepene Mainstreaming, ’pull-out’,
monoglossisk ideologi, heteroglossisk ideologi, inkludering, differensiering, fest-bruker og
hverdags-bruker av flerkulturelt mangfold. Teoriene har vært mitt bakteppe for
undersøkelsen jeg foretok. Disse teoriene har utvidet min bakgrunnskunnskap, og ført til at
jeg har sett praksisfeltet med andre øyne.
Innhenting av materiale til min masteroppgave har foregått gjennom observasjoner og
intervjuer. Materialet har blitt analysert med hjelp av den hermeneutiske sirkelen, og har ført
fram til konklusjonen som besvarer min problemstilling. Materialet har blitt presentert, og
blitt drøftet i lys av teori. Drøftingen har ledet fram til at utvalget lærere for det mest arbeider
i mainstream-klasserommet, med en grunntanke om at det beste for tospråklige elever, er å
være en del av fellesskapet. Lærerne ser ut til å arbeide under den monoglossiske ideologien,
og ved hjelp av kvantitativ differensiering. Det ser ut til at skolen er fest-bruker av det
flerkulturelle mangfoldet, men at skolen har et godt grunnlag for å utvikle seg til å bli en
inkluderende praksis som hverdags-brukere av de ulike kulturene som er representert ved
skolen. English:
In this master thesis I write about adaptive education for bilingual learners. I was currious to
see what teachers can do to adapt learning in the best way possible by having bilinguals
inside the classroom with the other pupils present. Since this is a qualitative study with few
informants, I cannot be able to give a correct answer to how all teachers work. But I can give
an insight in how the everyday-tasks for teachers can be. The masters thesis can hopefully
give other teachers, who may recognize themselves in this topic, ideas. The research
question is as follows:
How does a selection of teachers work to adapt the education for bilingual learners in the
mainstream-classroom?
To answer the research question a theoretical approach has been required before I entered the
field. The theory includes following terms: mainstreamng, ’pull-out’, monoglossic
heteroglossic, inclusion, differentiation, party-user and everyday-user of multicultural
diversity. The theories have been the basis of my study. These theories have expanded my
background-knowledge, and have led me to see the field with new eyes.
In order to collect material for my master thesis I have made observations and interviews.
The material was analyzed with help of the hermeneutic circle, which has made it possible to
answer my research question. The material has been presented and discussed in light of
theory. The discussion has led to the conclusion that the selection of teachers work in the
mainstream-classroom, for the most of the time, as they believe that it is best for bilingual
learners to be a part of the fellowship. The teachers seem to work within a monoglossic
framework, and aply quantitative differentiation. The school appears to be a party-user of
multicultural diversity, but has the foundation to develop an inclusive practice as everydayusers
of the different cultures represented at the school.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.