Terapiridning - Positive og negative helseeffekter på barn med Cerebral Parese.
Abstract
Forfatter: Jeanette Flåum
Oppgavetittel: Terapiridning – Positive og negative helseeffekter på barn med Cerebral Parese.
Problemstilling: Hvilke positive og negative helseeffekter har terapiridning på barn med cerebral parese?
Teori: I teoridelen starter det med en introduksjon om cerebral parese og hva det innebærer, forekomst og behandling. Videre har jeg skrevet om fysisk aktivitet og generelle anbefalinger men også anbefalinger rettet mot barn med cerebral parese. Til slutt i teorien er det en kort innføring i terapiridning, litt historie og om utstyr, hjelpemidler, sikkerhet og ikke minst om ulike fysiske og psykiske effekter.
Metode: I metodedelen skal jeg kort forklare om metoden litteraturstudie som er brukt i denne oppgaven, om søkeprosessen og kildekritikk.
Resultat: I denne delen av oppgaven blir de fire vitenskaplige artiklene jeg har inkludert i oppgaven presentert med tittel, forfattere, bakgrunn, metode, resultat og konklusjon.
Konklusjon: Det er tydelig forbedring i balanse, kropsholdning og psykiske helseeffekter hos barn med cerebral parese som utøver terapiridning.
Description
Bacheloroppgave folkehelse, 2016