• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver; mindre oppgaver, årsstudium / Student papers one-year programme
  • Videreutdanning rehabilitering
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver; mindre oppgaver, årsstudium / Student papers one-year programme
  • Videreutdanning rehabilitering
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å finne igjen egne ressurser

Bjerke, Laila
Student paper, others
Thumbnail
View/Open
Bjerke.pdf (557.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2421570
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning rehabilitering [5]
Abstract
Problemstilling: På hvilken måte kan helsepersonell motivere til fysisk mestring når utfordringen er pasientens frykt for smerte?

Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, hvor jeg har søkt relevant kunnskap fra bøker og forskning. Sammen med egne erfaringer er det grunnlaget for å besvare problemstillingen.

Funn: Smerte og smerteopplevelse er et sterkt læringssignal. Smerteadferd læres over tid og påvirkes av både klassisk og operant betinging. Ervervelse og utvikling av frykt for smerter skjer gjennom læring, og påvirkes av hvordan vi opplever og tolker smerte. Vår egen oppmerksomhetsgrad på smerte er avgjørende for smerteopplevelsen. Å unngå en smertefull bevegelse er en mestringsstrategi som i utgangspunktet er hensiktsmessig, men når unngåelsesadferd opprettholdes over tid fordi frykt for smerte hindrer at man tester ut bevegelse, øker smerten fordi hjernenettverk tolker at det fortsatt er noe galt. I tillegg svekkes muskler som også fører til økt smerte.

Konklusjon: Helsepersonell kan bruke kognitiv adferdsterapi for å motivere til fysisk mestring hos pasienter som har utviklet frykt for smerte og unngåelsesadferd. Kognitiv adferdsterapi bygger på å gi ny læring. Det er en fleksibel terapiform som inkluderer ulike metoder og det gir muligheter for å teste ut flere alternativer. Pasientens deltagelse er avgjørende og individuelle ønsker og behov inkluderes i behandlingen. Helsepersonells kommunikasjonsferdigheter er vesentlig i kognitiv adferdsterapi for å kunne være en støtte og veileder for pasienten. Evne til å formidle kunnskap og en tilstedeværelse med fokus på hva pasienten formidler er avgjørende for å bidra til at pasienten kan tilegne seg den kunnskapen han trenger for å finne nye mestringsstrategier.

Nøkkelord: mestring, frykt for smerte, kognitiv adferdsterapi, kroniske smerter

Keywords: coping, fear of pain, cognitive behavioral therapy, chronic pain
Description
Videreutdanning rehabilitering, 2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit