Samtalekultur under måltidet i barnehagen.
Abstract
Norsk:
I min bacheloroppgave ønsker jeg å finne ut hvilke samtalekulturer vi finner i barnehagen
under måltidsituasjonene. Jeg vil undersøke hvordan barn inviteres inn i samtaler og hvilke
strategier de voksne bruker til det.
Kapittel 1 er en innledning til tema. Her vil jeg belyse valg av tema og hvorfor jeg har valgt
å skrive om dette.
Kapittel 2 omhandler den teoretiske forankringen oppgaven skrives på. Jeg vil i lys av teori
og faglitteratur løfte frem perspektiver på ulike samtalemønstre og læringspotensialet i
samtaler i lys av en sosiokulturell læringsteori.
Kapittel 3 presenterer jeg ulike metoder som kvalitativ og kvantitativ, og hvorfor jeg velger å
bruke observasjon som metode.
Kapittel 4 handler om presentasjon av datainnsamlingen og drøfting rundt denne. Mine funn
om situasjonsavhengig- og uavhengig språk, og kognitivt utviklende samtaler vil bli løftet
frem i lys av teori.
I kapittel 5 vil jeg avslutningsvis presentere refleksjoner og tanker rundt selve oppgaven, om
jeg mener problemstillingen er blitt besvart. English:
In my bachelor thesis I want to find out which conversation cultures we find in kindergarten
during the meal situations. I wanted to find out how children are invited into conversations
and what strategies the adults use.
Chapter 1 is an introduction to the topic. Here I will highlight the choice of topic and why I
have chosen to write about this.
Chapter 2 presents theory. I will in the light of theory and literature highlight perspectives on
different conversation patterns and learning potential of conversation in light of a sociocultural
learning theory.
Chapter 3 presents different methods such as qualitative and quantitative, and why I choose
to use observation as my method.
Chapter 4 is all about presentation of data collection and discussion around this. My findings
about present- and non-present talk, and cognitively stimulating conversations will be
presented in light of theory.
In Chapter 5, I will conclude by presenting reflections and thoughts about the project, and if
I answered my question:
“Which conversation cultures do we find during mealtimes in the kindergarten?”
Description
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.