dc.contributor.author | Skau, Nina Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2016-11-25T12:55:58Z | |
dc.date.available | 2016-11-25T12:55:58Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2423052 | |
dc.description | Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
I min bacheloroppgave ønsker jeg å finne ut hvilke samtalekulturer vi finner i barnehagen
under måltidsituasjonene. Jeg vil undersøke hvordan barn inviteres inn i samtaler og hvilke
strategier de voksne bruker til det.
Kapittel 1 er en innledning til tema. Her vil jeg belyse valg av tema og hvorfor jeg har valgt
å skrive om dette.
Kapittel 2 omhandler den teoretiske forankringen oppgaven skrives på. Jeg vil i lys av teori
og faglitteratur løfte frem perspektiver på ulike samtalemønstre og læringspotensialet i
samtaler i lys av en sosiokulturell læringsteori.
Kapittel 3 presenterer jeg ulike metoder som kvalitativ og kvantitativ, og hvorfor jeg velger å
bruke observasjon som metode.
Kapittel 4 handler om presentasjon av datainnsamlingen og drøfting rundt denne. Mine funn
om situasjonsavhengig- og uavhengig språk, og kognitivt utviklende samtaler vil bli løftet
frem i lys av teori.
I kapittel 5 vil jeg avslutningsvis presentere refleksjoner og tanker rundt selve oppgaven, om
jeg mener problemstillingen er blitt besvart. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
In my bachelor thesis I want to find out which conversation cultures we find in kindergarten
during the meal situations. I wanted to find out how children are invited into conversations
and what strategies the adults use.
Chapter 1 is an introduction to the topic. Here I will highlight the choice of topic and why I
have chosen to write about this.
Chapter 2 presents theory. I will in the light of theory and literature highlight perspectives on
different conversation patterns and learning potential of conversation in light of a sociocultural
learning theory.
Chapter 3 presents different methods such as qualitative and quantitative, and why I choose
to use observation as my method.
Chapter 4 is all about presentation of data collection and discussion around this. My findings
about present- and non-present talk, and cognitively stimulating conversations will be
presented in light of theory.
In Chapter 5, I will conclude by presenting reflections and thoughts about the project, and if
I answered my question:
“Which conversation cultures do we find during mealtimes in the kindergarten?” | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | BLU | nb_NO |
dc.subject | kommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | samtaler | nb_NO |
dc.subject | måltider | nb_NO |
dc.subject | barnehager | nb_NO |
dc.subject | måltidsituasjon | nb_NO |
dc.title | Samtalekultur under måltidet i barnehagen. | nb_NO |
dc.title.alternative | Conversation cultures during mealtimes in kindergarten. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |