Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 46
-
«Tunga rett i munnen og hue klart!» : Pedagogers beskrivelse av profesjonalitet i møte med atferd som utfordrer.
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har som utgangspunkt en undring over hvordan pedagoger vurderer og beskriver sin profesjonalitet i utfordrende møter, samt i hvilken grad kan og eventuelt bør anerkjennelsesbegrepet forstås innenfor ... -
Den lille boksen utenfor - eller innenfor : spesialpedagogisk hjelp, sett i lys av inkluderende praksis og i mørke av ekskluderende praksis
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg inkludering av den spesialpedagogiske hjelpen i barnehagen og hvordan organiseringen av den spesialpedagogiske hjelpen og holdningene til spesialpedagogen kan ha noe å si for inkluderende og ... -
Kulturelle utfordringer i pedagogisk psykologisk tjenestes møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningen og refleksjoner rundt anerkjennelse i dette møtet
(Master thesis, 2016)Intensjonen med studien er å bidra til økt forståelse for kulturelle forskjeller i Pedagogisk Psykologisk Tjenestes (PPTs) møte med minoritetsspråklige foreldre i utredningssamtalen. Samtidig er målet å vise at anerkjennelse ... -
Systemrettet arbeid - et begrep til besvær : begrepsbruk i PP-tjenesten
(Master thesis, 2016) -
Hvordan kan skolen fremme resiliens hos barn og unge i barnevernet?
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for studien er et stort frafall i videregående opplæring, hos barn og unge under barnevernet. Formålet for studien har vært å finne ut av hvordan skolen kan fremme resiliens hos denne gruppen, da disse har vist ... -
Når eleven endrer atferd - barn som pårørende : En kvalitativ studie av skolehelsetjenestens utfordringer i forhold til å støtte, hjelpe og tilrettelegge for barn og unge som er pårørende av foreldre med psykiske vansker og rusproblematikk.
(Master thesis, 2016)I denne studien så har jeg drøftet hvilke utfordringer skolehelsesøstre har i sin arbeidshverdag i forhold til å kunne støtte, hjelpe og tilrettelegge for barn som er pårørende av foreldre med psykiske vansker og/eller ... -
Den pedagogiske relasjonens vilkår i målstyringssystemet i lys av Martin Bubers filosofiske tenkning.
(Master thesis, 2015)Bakgrunnen for tema i studien var en opplevd vilje og innsats hos mange lærere til å ta vare på grunnleggende verdier i det pedagogiske praksisfeltet. Muligheten til å skape gode relasjoner til elevene er viktig for ... -
En kvalitativ studie av et utvalg læreres oppfatning av kontakten og samarbeidet med PPT: hvilken plass har systemarbeidet i samarbeidet mellom skole og PPT?
(Master thesis, 2015-11-18)Fra politikere, skoleeiere, foreldre og lærere ytres det ønske om at alle elever skal prestere godt på eksamen, på nasjonale- og internasjonale prøver, og i skolen forøvrig. Det er imidlertid ikke alle elever som makter ... -
Trygghet betyr alt! På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: ”På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?” Hensikten med oppgaven er å sette ... -
Psykisk helse i skolen: hvordan er lærerens opplevelse av arbeidet med psykisk helse i skolen?
(Master thesis, 2015-11-18)Bakgrunn og problemstilling Alle har en psykisk helse og kan oppleve vanskelige livshendelser, som kan ha betydning for den psykiske helsen. Ifølge Folkehelseinstituttet (2010) er psykiske vansker i dag et stort helseproblem ... -
Tidlig innsats – et satsingsområde de siste årene : Hvordan vises denne strategien innenfor barnehagesektoren når det kommer til barns språkutvikling?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet for denne kvalitative studien er fokuset som har vært på tidlig innsats de siste årene. Dette fokuset kommer til uttrykk gjennom flere Stortingsmeldinger (Kunnskapsdepartementet, 2006-2007, 2008-2009, ... -
Helsedirektoratets konstruksjon av ADHD : Kritisk diskursanalyse av den nye retningslinjen om ADHD
(Master thesis, 2015)Aktualitet, formål og problemstilling: Antall elever med ADHD-diagnose i skolen er stadig økende. Diagnosen er kjent for folk flest, og forbindes ofte med urolige barn og unge med utfordringer knyttet til blant annet skole. ... -
Spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Denne artikkelavhandlingen har spesialpedagogisk kompetanse i grunnskolen som tema. Gjennom den teoretiske delen trekkes det opp historiske linjer som gir en forklaring på spesialundervisningens plass i dagens grunnskole. ... -
Anmerkninger som ledelsespraksis : en studie av anmerkninger som praksis i lys av Goffmans teori om stigma, samt en kvalitativ innholdsanalyse av det historiske lovgrunnlaget i norsk skole
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven konsentrerer jeg meg om anmerkninger som en av lærerens ledelsespraksiser. Anmerkninger vil jeg i skolesammenheng definere som skriftlige beskrivelser av elevers atferd og orden. Espenes (2012, s. 103) ... -
«Jeg vet ikke hvorfor jeg har det, men jeg liker det»! : Elevens oppleves av spesialundervisning : «Er det samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisningen?»
(Master thesis, 2014)Formålet vårt med masteroppgaven har vært å undersøke om det er samsvar mellom hensikten til styringsdokumentene og elevens opplevelse av spesialundervisning på 5. -7. trinn. Videre ønsket vi å utforske hvorvidt eleven ... -
Tilpasset opplæring : i spenningsfeltet mellom ordinær undervisning og spesialundervisning
(Master thesis, 2012) -
”Tapt” skolegang: skolekarrierer hos elever i voksenopplæring: hvorfor gikk det som det gikk?: en narrativ analyse av deres opplevelser av egen skolehistorie
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og formål: Voksne mennesker som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving er en elevkategori som utgjør en stor del av elevene i den kommunale voksenopplæringen hvor jeg arbeider. En tydelig ... -
Hvilke utfordringer møter rådgivere på i arbeid med forebyggende psykisk helsearbeid i ungdomsskolen?: En kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og problemstilling: Formålet med oppgaven er å belyse hvilke utfordringer skolen, og spesifikt rådgivere i ungdomsskolen, opplever med henhold til utførelse av forebyggende psykisk helsearbeid. Vi møter alle på ...