Hvordan opplever elever med funksjonshemminger sin deltakelse i kroppsøvingsfaget?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449665Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg tilpasset opplæring og inkludering for elever med funksjonshemninger, og hvordan disse elevene opplever dette. Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan opplever elever med funksjonshemminger sin deltakelse i kroppsøvingsfaget? I kapittel 3 så vil det komme frem relevant teori rundt tilpasset opplæring, inkludering og kroppsøvingsfaget, der det kommer frem hva det er, og hvorfor dette er ting skolen burde arbeide med. For å kunne svare på problemstillingen til denne oppgaven, så har det blitt tatt i bruk litteraturstudie, der fire artikler som handler om forskning på dette temaet har blitt brukt. Resultatene som kommer frem i denne oppgaven viser at det å være funksjonshemmet i kroppsøvingsfaget ikke er enkelt, der det virker som at det er elevens grad av funksjonshemning som avgjør om de kan delta, og at skolen har en lang vei å gå med å tilpasse undervisningen, slik at disse elevene skal kunne bli inkludert i kroppsøvingsfaget.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017