Bildebøker som en tidlig språkstimulerende aktivitet for de yngste barna.
Abstract
Norsk:
Jeg har i denne bacheloroppgaven valgt å fokusere på de yngste barnas språkstimulering og bildebøker som en del av det. I oppgaven har jeg valgt å gjøre en empiri.
Problemstillingen min er: ”Hvordan ser personalet i intervjubarnehagene på viktigheten av tidlig språkutvikling for de yngste barna og hvordan er fokuset på bildebøker som en del av språkutviklingen?
Teorien jeg har valgt å ha med i oppgaven er: viktigheten av tidlig språkstimulering, barnehagelæreren en viktig forutsetning for språkmiljøet, bildebøker som en språkstimulerende aktivitet, høytlesning, sosiokulturell læringsteori og dialogisme. Videre i oppgaven presenterer jeg analysen og mine funn fra intervjuene. Jeg tar for meg de ansattes bevissthet rundt tidlig språkstimulering og bøker som en del av språkstimuleringen. En hovedkonklusjon er at personalet la vekt på tidlig språkstimulering, og at de brukte bøker bevisst. English:
In this bachelor assignment I have chosen to focus on the youngest children's language stimulation and picture books as part of it. I have chosen to make an empirical study.
My topic question is: "How do the interviewees see the importance of early language development for the youngest children and how is the focus on picture books as part of language development?
The theory I have chosen to include in the assignment is: the importance of early language stimulation, the kindergarten teacher as an important prerequisite for the language environment, picture books as a language stimulating activity, reading, sociocultural learning theory and dialogue. I present the analysis and my findings from the interviews. I consider the employees' awareness of early language stimulation and books as part of language stimulation. One main conclusion is that staff emphasized early language stimulation and that they used books consciously.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.