Det første møtet.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2477434Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Hensikten med denne bacheloroppgaven var å søke etter teori og empiri rundt min problemstilling ”hvordan kan jeg som pedagogisk leder, sammen med barnehagen, sørge for et trygt første møte for ett- og toåringer?”. Jeg rettet fokuset mitt mot tilvenning, tilknytning og foreldresamarbeid, samt trygghet. Jeg brukte intervju som metode, og besøkte tre ulike barnehager med tre forskjellige personer med bakgrunn i en pedagogisk lederstilling. Informantene mine ble spurt relative enkle spørsmål som jeg hadde nedfelt i en intervjuguide. Resultatene viste at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan man skal utføre en tilvenningsprosess, men at mange likevel utfører den ganske likt. Det var stor enighet blant informantene hvorvidt et godt samarbeid med foreldrene er og hvor viktig det er at barnet føler på en trygg tilknytning. English:
The purpose of this bachelor thesis was to search for theory and empiricism around my issue “how can I, as en educational leader, together with my kindergarten, provide a safe first meeting for one and twoyearers?”. I focused my attention on habituation, affiliation and cooperation with parents, as well as safety. I used interview as a method, and visited three different kindergartens with three different people with background in an educational leadership position. My informants were asked relatively simple questions that I put in an interview guide. The results showed that there is no answer for how to perform a habituation process, but that many people still perform it quite similarly. There was a broad consensus among the informants about how important a good cooperation with the parents is and how important it is for the child to feel safe.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.