Tilvenning for ettåringene i barnehagen.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2479084Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven retter jeg fokus mot hvilke faktorer som kan bidra til en god tilvenning for ettåringene i barnehagen. Antallet av ettåringer som starter i barnehagen er økende og med det øker behovet for en kompetanse rundt hvem ettåringen er. Gjennom bruk av teori fra blant annet Bowlby og Berit Bae belyses viktigheten av tilknytning og barns medvirkning for å legge til rette for en god tilvenning. Gjennom kvalitativt forskningsintervju belyser jeg hva to barnehagelærere legger til grunn for hva en god tilvenning for ettåringene er. Mine funn drøftes opp mot relevant teori, før jeg oppsummerer oppgaven sett i lys av min problemstilling: «Hvordan legge til rette for en god tilvenning for ettåringene i barnehagen sett i lys av barns medvirkning?» English:
In this assignment I focus on what factors can contribute to a good addiction for the one-year-olds in kindergarten. The number of one-year-olds starting in kindergartens is increasing, increasing the need for competence about who the one-year-old is. Through the use of theory from, among others, Bowlby and Berit Bae, the importance of association and child participation is highlighted in order to facilitate a good addiction. Through qualitative research interviews, I highlight what two kindergarten teachers base on what a good addiction for the one-year-olds is. My findings are discussed with relevant theory before I summarize the task in view of my problem: "How to facilitate a good addiction for the one-year-olds in kindergarten in light of children's participation?"
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.