Anerkjennelse som grunnlag for en vellykket identitetsdannelse.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2495615Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Dannelse er en sentral del av skolens mandat, og dermed også en sentral del av lærerens arbeid. Honneth mener at en vellykket identitetsdannelse er et resultat av anerkjennelse på tre ulike nivåer: kjærlighet, respekt og selvverdsettelse. Ved å se på skolens mandat i lys av Honneths teori blir lærerens utførelse av anerkjennelse, ovenfor sine elever, en nødvendighet i deres profesjon. Lærerens kunnskap om hvordan disse ulike formene for anerkjennelse kan praktiseres, kan være et redskap han eller hun tar i bruk for å utføre sitt arbeid i forhold til å hjelpe elever i deres dannelsesprosess. English:
Forming of identity is a key part of the school's mandate, and thus also a central part of the teacher's work. Honneth believes that a successful identity formation is a result of recognition on three different levels: love, respect and self-appreciation. By looking at the school's mandate in the light of Honneth's theory, it is clear that it is necessary for teachers in their profession to recognize their students. The teachers´ knowledge of how these various forms of recognition can be practiced, can be a tool he or she can use to carry out their work in relation to help students in their forming of identity.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.