Sårbare barn og unge – en studie om psykisk helse
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496124Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Psykisk helse er i ferd med å bli et folkehelseproblem. At det settes fokus på dette i skolen er derfor viktig. I visse tilfeller bør fokuset komme allerede i førskolealder ved at man velger å gjøre en tidlig intervensjon. I andre tilfeller kan en slik innsats komme så altfor sent. Nødvendig er det derfor at læreren rustes til å møte disse barna med tilstrekkelig kunnskap og kompetanse på dette området. Dermed må den fremtidige lærers utdanning ikke bare sørge for at læreren stiller faglig sterkt i møte med utsatte barn og unge, men også at han eller hun innehar en fagovergripende pedagogisk kompetanse. Slik kompetanse gir også kjennskap til skolens eksterne samarbeidspartnere, som det er nødvendig at læreren vet å støtte seg på når behovet tilsier det. English:
Mental health is becoming a public health problem. The focus on this in school is important. In certain cases, the focus should be already in preschool age by choosing to make an early intervention. In other cases, such efforts come too late. Necessary it is therefore that the teacher is gearing to meet these children with adequate knowledge and skills in this area. Thus must the future of teacher education not only ensure that the teacher sets academically strong in the face of vulnerable children and youth, but also that he or she is familiar with pedagogical skills which takes place in every subjects in school. Such expertise will also give students knowledge about the schools external partners, which it is necessary for teachers to rely on when circumstances dictate.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.