Balanseferdigheter.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496202Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven har jeg sett på femåringers balanseferdigheter i en natur – og gårdsbarnehage og i en tradisjonell barnehage. Formålet med denne oppgaven er å sammenligne disse to barnehagene, og se om det var noen forskjeller på balanseferdighetene til barna. For å sammenligne disse to barnehagene valgte jeg å bruke kvalitativ metode, der jeg utfører to like undersøkelser i de to forskjellige type barnehagene. Dette ble gjort ved at jeg i undersøkelsen testet seks barn i den tradisjonelle barnehagen og seks barn fra natur – og gårdsbarnehagen. Jeg valgte å bruke seks barn, dette er fordi da kunne jeg ha tre jenter og tre gutter fra hver barnehage, slik at det ikke skulle bli noen ulikheter på grunn av kjønn.
Funnene mine viser at det er forskjeller på balanseferdighetene i de to barnehagene, og at natur – og gårdsbarnehagen skårer mye høyere enn den tradisjonelle barnehagen på undersøkelsen.Disse funnene samsvarer med tidligere forskning som er gjort på dette området, og viser at barn som leker i et mer variert utemiljø mestrer bedre balanseutfordringer. English:
In this assignement i have surveyed the balancing skills of five year olds in two separate kindergardens. One of wich is an traditional kindergarden and the other is a nature and farm themed one. The objective of this task was to figure out wether or not there were any difference between the childrens developing of balancing capabilities. In the comparison I chose to examine the children with a quality guaranteed method, where i performed two different tests in each kindergarden. This was done by testing 6 children, 3 of each sex to avoid gender related differencies. The results of the tests showed that there were huge differenses between the two kindergardens in regard of the balancing capabilites of the children. It seemed as the children in the nature themed one had developed a way better balancing skill compared to the children attending to the traditional one.
These founds corresponds with previous researchs on this subject, and shows that children who plays in a more varied outdoor enviroment conquer balancing difficulties better than others who dont.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.