• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet

Lihovd, Jo Tormod Helstad
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Lihovd.pdf (529.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2498511
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant annet skilles det mellom homogene og heterogene elevgrupper. Funnene viser at det ikke finnes en ideell form for gruppesammensetning i arbeidet med samskriving, og at det er opp til lærerne å bestemme hvilken metode som passer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). Undersøkelsen ser også nærmere på hvordan lærerne jobber med rollefordeling, og vurdering av samskrivinga. Funnene i undersøkelsen viser at lærerne fordeler roller mellom elevene ulikt. Forskning tyder på at elevene i størst mulig grad bør fordele rollene seg i mellom (Johnson et al., 2002). Funnene viser også at lærerne fokuserer mest på elevenes deklarative kunnskap og ikke prosedurale når de jobber med vurderinga av samskrivinga. Forskerne argumenter for at lærere bør fokusere på begge (Daiute, 1985; Eritsland, 2008).
 
English:

Collaborate writing is every form of written works created by two or more collaboratively not individually. This study shows through qualitative reasearch that collaborate writing is used in different ways by teachers. For excample are students divided into homogenic and heterogenic groups. The data shows that there is no ideal way of composing student groups, and therefore it is up to the teacher to decide which method they prefer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). This study also examines how teachers assign the roles in the student groups, and how they assess the written works created by the students. The findings show that teachers assign the student roles differently. Reasearch indicates that students in most cases should be allowed to assign roles between themselves (Johnson et al., 2002). This study also shows that teachers mainly are focused on the students declarative knowledge rather than prosedural, when they rewiev the students work. Researchers argue that teachers should focus on both (Daiute, 1985; Eritsland, 2008).
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit