• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«La oss skrive sammen» - Samskriving på ungdomstrinnet

Lihovd, Jo Tormod Helstad
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Lihovd.pdf (529.2Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2498511
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Sammendrag
Norsk:

Samskriving er alle former for tekstproduksjon der to eller flere personer skriver sammen på en tekst (Eritsland, 2008). Denne kvalitative undersøkelsen viser at det er flere måter å jobbe med samskriving på. Blant annet skilles det mellom homogene og heterogene elevgrupper. Funnene viser at det ikke finnes en ideell form for gruppesammensetning i arbeidet med samskriving, og at det er opp til lærerne å bestemme hvilken metode som passer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). Undersøkelsen ser også nærmere på hvordan lærerne jobber med rollefordeling, og vurdering av samskrivinga. Funnene i undersøkelsen viser at lærerne fordeler roller mellom elevene ulikt. Forskning tyder på at elevene i størst mulig grad bør fordele rollene seg i mellom (Johnson et al., 2002). Funnene viser også at lærerne fokuserer mest på elevenes deklarative kunnskap og ikke prosedurale når de jobber med vurderinga av samskrivinga. Forskerne argumenter for at lærere bør fokusere på begge (Daiute, 1985; Eritsland, 2008).
 
English:

Collaborate writing is every form of written works created by two or more collaboratively not individually. This study shows through qualitative reasearch that collaborate writing is used in different ways by teachers. For excample are students divided into homogenic and heterogenic groups. The data shows that there is no ideal way of composing student groups, and therefore it is up to the teacher to decide which method they prefer best (Imsen, 2014; Johnson, Johnson & Holubec, 2002). This study also examines how teachers assign the roles in the student groups, and how they assess the written works created by the students. The findings show that teachers assign the student roles differently. Reasearch indicates that students in most cases should be allowed to assign roles between themselves (Johnson et al., 2002). This study also shows that teachers mainly are focused on the students declarative knowledge rather than prosedural, when they rewiev the students work. Researchers argue that teachers should focus on both (Daiute, 1985; Eritsland, 2008).
 
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit