• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Litteratur i norskfaget på ungdomstrinnet: En studie av fire læreres refleksjoner omkring valg av litterære tekster

Amundsen, Annika
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Amundsen.pdf (253.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2498515
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg lærere på ungdomstrinnet omkring valg av litterære tekster til norskundervisningen? Målet med denne studien var å få kunnskaper om hva som legger føringene for hvilke tekster som leses på ungdomstrinnet i dag, og hvorfor. For å finne ut av dette, ble det benyttet kvalitativ metode i form av forskningsintervju. Det ble intervjuet totalt fire lærere fra to ungdomsskoler. Lærernes svar ble analysert i henhold til relevant teori knyttet til litterær kanon, og litteraturens hensikt og funksjon. Hva som skilte lærernes refleksjoner fra hverandre var synet på en litterær kanon, og bruk av læreverk i henhold til valg av litterære tekster. Basert på lærernes refleksjoner kan man likevel se at læreverket, og synet på litteraturens hensikt og funksjon, er hva som bestemmer hvilke tekster som leses i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet i dag.
 
English:

The thesis addresses the following problem: How does an assortment of teachers in junior high reflects on the choice of literary texts for the literary teaching? The aim of this study was to get knowledge of the guidelines for which texts are read in junior high today and why. To gain knowledge, qualitative methods were used in the form of research interviews, and four teachers were interviewed. The teachers' answers were analyzed in light of relevant theory such as literary canon, and the purpose and function of literature. The biggest difference between the teachers was their opinion related to the purpose of a literary canon, and their use of textbook according to the selection of texts. However, based on the teachers' reflections, you find that the textbook, and their recognition of the purpose and function of literature, are the main emphasis on determining which texts are read in the literary teaching in junior high today.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit