Jeg ser deg, ser du meg?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504970Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven har jeg sett på trekk ved den norske nikabdebatten og sett den opp mot grunnskolen, med særlig vekt på ungdomstrinnet. Islam legger stor vekt på riktig kledning, men graden av tildekking varierer. Når muslimske jenter når pubertetsalder, skal de begynne å dekke seg til. Heldekkende plagg vil kunne skape utfordringer i skolesammenheng, både for læreren, den muslimske jenta og andre medelever. Enkelte ønsker at heldekkende plagg skal bli forbudt i skolen, mens andre er strengt imot en slik regel. Per i dag er det åpent for forbud på kommunalt nivå, mens spørsmålet om et nasjonalt forbud fortsatt gjør seg gjeldende. Lærerintervjuene kaster lys over lærernes erfaringer og syn på muslimsk tildekking og hvordan de ønsker å forholde seg til dette spørsmålet i skolen. English:
Working with this thesis I have looked at some features in the Norwegian debate regarding the use of niqab and how this debate influences the Norwegian school system, with emphasis on lower secondary school. Proper and decent clothing is important in Islam, but to which extent they are expected to cover themselves will vary. When Muslim girls hit puberty, they are supposed to cover up. Clothing that covers a woman completely, like the niqab, will present both the teacher, the Muslim girl and her classmates with some challenges. Some wish for clothing like the niqab to be prohibited in school, while others strongly disagree with such a prohibition. Today local governments may make legislations that forbid the use of religious clothing like the niqab, but the question of a national prohibition remains. The interviews shed some light upon the teachers’ experiences and their view on Muslim covering, and how the they wishes to address this challenge in lower secondary school.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.