Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrøm, Trude Bekkelien
dc.date.accessioned2018-07-10T09:19:11Z
dc.date.available2018-07-10T09:19:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504970
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne oppgaven har jeg sett på trekk ved den norske nikabdebatten og sett den opp mot grunnskolen, med særlig vekt på ungdomstrinnet. Islam legger stor vekt på riktig kledning, men graden av tildekking varierer. Når muslimske jenter når pubertetsalder, skal de begynne å dekke seg til. Heldekkende plagg vil kunne skape utfordringer i skolesammenheng, både for læreren, den muslimske jenta og andre medelever. Enkelte ønsker at heldekkende plagg skal bli forbudt i skolen, mens andre er strengt imot en slik regel. Per i dag er det åpent for forbud på kommunalt nivå, mens spørsmålet om et nasjonalt forbud fortsatt gjør seg gjeldende. Lærerintervjuene kaster lys over lærernes erfaringer og syn på muslimsk tildekking og hvordan de ønsker å forholde seg til dette spørsmålet i skolen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Working with this thesis I have looked at some features in the Norwegian debate regarding the use of niqab and how this debate influences the Norwegian school system, with emphasis on lower secondary school. Proper and decent clothing is important in Islam, but to which extent they are expected to cover themselves will vary. When Muslim girls hit puberty, they are supposed to cover up. Clothing that covers a woman completely, like the niqab, will present both the teacher, the Muslim girl and her classmates with some challenges. Some wish for clothing like the niqab to be prohibited in school, while others strongly disagree with such a prohibition. Today local governments may make legislations that forbid the use of religious clothing like the niqab, but the question of a national prohibition remains. The interviews shed some light upon the teachers’ experiences and their view on Muslim covering, and how the they wishes to address this challenge in lower secondary school.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectislamnb_NO
dc.subjectnikabnb_NO
dc.subjecttildekkingnb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.titleJeg ser deg, ser du meg?nb_NO
dc.title.alternativeI see you, do you see me?nb_NO
dc.title.alternativeحيجابnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber33nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel