dc.contributor.author | Simensen, Jacob Hagelund | |
dc.date.accessioned | 2018-07-10T09:32:00Z | |
dc.date.available | 2018-07-10T09:32:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2504980 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
I løpet av min utdanning har jeg så langt frontet et syn om at jo mer aktive elevene mine er, jo bedre. I denne bacheloroppgaven setter jeg som mål å utfordre og utforske mitt eget læringssyn med en kvalitativ studie om aktivisering av elever. Dalland (2012) trekker frem at det er viktig å være sin førforståelse bevisst får å kunne utføre en undersøkelse på en saklig måte, og dette viser jeg da ved å utfordre mine egne tanker og forutsetninger med problemstillingen: «Hvordan kan aktivisering av elever bidra til økt læring hos elevene?» Jeg legger Dewey’s learning by doing og Bandura’s Self-effiancy og observasjonslæring som et teoretisk fundament for min forskning. Jeg intervjuet en lærer og tre elevgrupper med tre elever pr. gruppe. Ut fra funnene i studien har jeg blant annet kommet frem til at elever lærer bedre av å være aktivisert, men da ikke nødvendigvis på en fysisk måte. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
During my education up to this point, I have had a vision that the more active my pupils are, the better. In this bachelor thesis, I aim to challenge and explore my own point of view with a qualitative study on activation of students. Dalland (2012) emphasizes that it is important to be conscious of your own pre-understanding of the subject to be able to conduct research in an objective way, which I will show by challenging my own thoughts and assumptions with the problem: "How can activation of pupils contribute to increased learning among pupils?» I lay down Dewey's learning by doing and Bandura's Self-effiancy and observation learning as a theoretical foundation for my research. I interviewed a teacher and three pupil groups with three pupils per. group. Based on the findings of the study, I have, among other things, found that students learn better from being active, but not necessarily in a physical way. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | aktive elever | nb_NO |
dc.subject | aktivisering | nb_NO |
dc.title | Passivt mottagende VS Aktivt deltagende. En kvalitativ studie om aktivisering av elever. | nb_NO |
dc.title.alternative | Passive Receiving VS Active Participant. A qualitative study about pupil activation. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 31 | nb_NO |