Tilpasset opplæring for mangfoldet av elever i naturfag
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505063Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne bacheloroppgaven har for seg problemstillingen «På hvilken måte kan naturfagundervisning tilpasses mangfoldet av elever?» I arbeidet med å finne svar på denne problem-stillingen har jeg benyttet meg av både kvalitative intervjuer av lærere på 4. trinn, i tillegg til en kvantitativ spørreundersøkelse blant deres elever. For finne resultatene i datamaterialet mitt har jeg benyttet meg av relevant teori innenfor tilpasset opplæring, som jeg også har knyttet drøftingen opp mot. Ut i fra disse dataene har jeg kommet fram til at varierte arbeidsmetoder vil kunne ha betydning for den tilpassede opplæringen for disse elevene. I tillegg fant jeg at tiden var en avgjørende faktor for hva som ble gjennomført i naturfaget. English:
This bachelor thesis is based on the problem «In which way could science teaching adapt to the diversity of pupils?» While working on finding answer to this problem I have used qualitative interview of teachers in 4. Grade, in addition to a quantitative questionnaire among their pupils. To find the results in my data material I have used relevant theory from adapted education, which I’ve also have used to discuss what I have found. Based on these answers I’ve found that variation in the teaching methods could have importance for this group of pupils. In addition to this is the time decisive for what they accomplish in science.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.