«De ønsker å bli sett» - En kvalitativ studie av innagerende elever
Abstract
Norsk:
Denne kvalitative studien søker etter svar på problemstillingen: Hvordan kan læreren ivareta innagerende elever? Studien har bestått av intervjuer av tre lærere fra ungdomsskolen og mellomtrinnet og en teoretisk gjennomgang med fokus på innagerende atferd, anerkjennelse, selvverd og inkludering. Siktemålet har vært å ha en lærertilnærming.
Resultatene viser at innagerende elever er en usynlig og litt forsiktig gruppe som kan gå under radaren over lang tid. De gjør lite ut av seg, og trekker seg unna i sosiale og faglige settinger. Fordi dette er et stille atferdsproblem kan læreren tro at alt er bra, sett i lys av atferdsproblemer som gir seg til kjenne gjennom utagerende atferd. Det er lærerens ansvar å identifisere de innagerende elevene. Videre skal læreren skape trygge rammer og gode relasjoner rundt disse elevene, og ut fra dette gi de utfordringer og rom til faglig og sosial utvikling. Engelsk:
This qualitative study seeks to answer the thesis: How can teachers attend to introverted pupils? The study has consisted of interviews of three teachers from lower secondary school and upper primary level and a theoretic study focused on introverted behavior, acknowledgement, self-worth and inclusion. The aim has been to have a teacher’s approach.
The results show that introverted pupils are invisible and a careful group that can go unnoticed over a long period of time. They don’t make a lot of noise and backs away in social and scholastic settings. Because this is a quiet behavioral problem the teacher may think that the pupil is fine, especially compared to behavioral problems which is more unrestrained. It`s the teachers responsibility to identify the introverted pupils. Also, the teacher must create a safe environment and good relations around these pupils, and from this give them challenges and room to academic and social development.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.